GDDKiA zapowiada otwarcie pierwszego fragmentu Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta wiosną 2025 roku. Nowa droga ominie Gdańsk, Sopot i Gdynię, jak i samą obwodnicę trójmiejską.
Obwodnica Metropolitalna realizowana jest w ramach dwóch zadań. Pierwsze realizuje Budimex na odcinku węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła). W ramach inwestycji wykonawca jest odpowiedzialny za realizację ok. 16,3 km odcinka Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, będącej częścią drogi ekspresowej S6. Powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i z rezerwą pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód drogowy Miszewo, a także m.in. 25 obiektów inżynieryjnych.
Drugie zadanie realizuje natomiast konsorcjum Mirbud i Kobylarnię. Kontrakt dotyczy odcinka Gdańsk Południe – Żukowo o długości ok. 16,1 km. Inwestycja wymaga rozbudowany węzła Gdańsk Południe na styku dróg już istniejących: S6 obwodnicy Trójmiasta oraz S7 południowej obwodnicy Gdańska. Powstanie 6,8-kilometrowa obwodnica Żukowa, estakada nad linią kolejową nr 229 w ramach obwodnicy Żukowa, estakada nad linią kolejową nr 229, a także nad jarem rzeki Raduni oraz estakady nad jarem rzeki Raduni i drogą powiatową DP 1930 G.
Okazuje się, że zaawansowanie robót na obu zadaniach jest mocno rozbieżne, dlatego GDDKiA zapowiada, że trasa będzie oddawana fragmentami. Jako pierwszy ma zostać udostępniony wiosną 2025 roku północny odcinek OMT od węzła Chwaszczyno do węzła Miszewo. Prace są tutaj na półmetku i wynoszą 55 procent zaawansowania. – Mogę powiedzieć, że na pewno dojdzie do otwarcia obwodnicy z Chwaszczyna do węzła Miszewo w kwietniu 2025 roku. Oczywiście cały czas prowadzimy rozmowy z wykonawcą o otwarciu węzła Żukowo – mówi Radiu Gdańsk Mateusz Brożyna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Mowa o staraniach drogowców, aby węzeł z zadania drugiego został otwarty wraz z północnym odcinkiem obwodnicy. Łącznie byłoby to zaledwie 1/3 długości całej obwodnicy, zaś wraz z węzłem Żukowo byłaby to połowa trasy.
Prace na południowym odcinku OMT wynoszą bowiem 20 proc. zaawansowania. Odcinek Gdańsk Południe – Żukowo ma się kontraktowo zakończyć w połowie 2026 roku. Warto przypomnieć, że latem konsorcjum Mirbud i Kobylarnia zawnioskowało o wydłużenie terminu zakończenia prac o 7 miesięcy.
Docelowo OMT będzie miała około 39 km długości i umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Budowana obwodnica będzie miała strategiczne znaczenie także dla transportu w obrębie Żukowa oraz Chwaszczyna i odciąży ruch na istniejącej drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta. Zadanie pierwsze jest wyceniane na 715,2 mln zł, zaś zadanie drugie na 826,5 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.