Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu ogłosił przetarg na rozbudowę fragmentu drogi wojewódzkiej nr 408 przebiegającego w rejonie miejscowości Brzeźce. Nie jest to jedyny odcinek na rzeczonej trasie, który doczeka się w najbliższych latach kompleksowej modernizacji.
Droga wojewódzka nr 408 przebiega równoleżnikowo na pograniczu województw opolskiego i śląskiego, łącząc Kędzierzyn-Koźle z Gliwicami. Zapewnia alternatywę dla innych połączeń, w tym drogi krajowej nr 40 i autostrady A4. Fragment DW nr 408 przebiega w sąsiedztwie zakładów azotowych Grupy Azoty, rzeki Bierawka oraz kopalni piasku Kotlarnia.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu przymierza się do rozbudowy odcinka łączącego Kotlarnię z granicą z województwem śląskim. W tym celu ogłoszony został wówczas przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.
Z kolei w dniu 22 lipca ogłoszony został przetarg na rozbudowę odcinka w miejscowości Brzeźce. To licząca ponad 0,5 tys. wieś w gminie Bierawa w powiecie kędzierzyńsko-kozielskim. Miejscowość sąsiaduje z Kędzierzynem-Koźlem, stanowiąc swego rodzaju przedmieścia tego liczącego blisko 52 tys. mieszkańców miasta. Prace mają zostać zrealizowane na ponad 1,5-kilometrowym fragmencie. Przetarg dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych – dla inwestycji już wcześniej przygotowana została dokumentacja projektowa.
OpenStreetMapJak czytamy w opisie zamówienia, po rozbudowie odcinek będzie spełniał standardy właściwe drodze klasy technicznej G, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metrów oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Droga zyska także pobocza gruntowe ulepszone o szerokości 1,25 metra. Ponadto w ramach zadania wykonane mają zostać ciągi pieszo-rowerowe i chodniki. Zaplanowano również budowę i przebudowę zatok autobusowych wraz z peronami przystankowymi oraz zjazdów publicznych i indywidualnych, a także przepustów pod zjazdami.
Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami podporządkowanymi oraz obiekt inżynierski na cieku. Nastąpi także kompleksowa modernizacja systemu odwodnienia drogi, której kluczową częścią będą budowa i przebudowa elementów kanalizacji deszczowej, renowacja i odbudowa rowów przydrożnych w miejscach tego wymagających oraz budowa zbiornika chłonno-odparowującego i podziemnych skrzynek rozsączających. Urządzenia niezwiązane z branżą drogową, w tym różnego rodzaju sieci, mają zostać przebudowane w zakresie kolizji z planowaną inwestycją. Wykonawca dokona również zabudowy urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i wykona prace w zakresie zieleni, w tym wycinkę zadrzewień kolidujących z inwestycją.
Podobnie jak w przypadku znakomitej większości przetargów drogowych w Polsce, także w tym przypadku głównym kryterium oceny ofert będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów w przetargu. Zamawiający przewidział tylko jedno kryterium pozacenowe w postaci okresu gwarancji jakości, w ramach którego możliwe będzie przyznanie do 40% punktów. Oferty będzie można składać do dnia 7 sierpnia bieżącego roku do godziny 10:00. Dwa kwadranse później powinno nastąpić ich otwarcie.