Dwaj oferenci w przetargu na projekt i budowę Północnej Obwodnicy Krakowa złożyli odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej od wyboru propozycji konsorcjum, którego liderem jest chińska firma Stecol Corporation. Są to konsorcja, na których czele stoją Budimex i Gϋlermak.
Odwołania od wyboru GDDKiA
Małopolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 5 lipca br. wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52. Według zamawiającego
najlepszą propozycją była ta, złożona przez konsorcjum firm Stecol Corporation (Chiny) i Polbud Pomorze (Polska) o wartości 1,289 mld zł. Jest to
jedyna oferta mieszcząca się w budżecie inwestora, który opiewa na 1,339 mld zł.
Odwołania od tego wyboru do KIO złożyły konsorcja Budimex i Strabag Infrastruktura Południe (1,471 mld zł) oraz Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt, Mosty-Łódź i Gϋlermak Sp. z o. o. (1,427 mld zł).
Powrót chińskich firm
Przetarg na budowę Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu S52 jest kolejnym, po postępowaniu na
odcinek tzw. Zakopianki, w którym ponownie pojawiają się oferenci z Chin. Wcześniej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tylko raz współpracowała z firmą z tego kraju. Było to konsorcjum Covec, które wygrało przetarg na budowę odcinka autostrady A2 między Warszawą a Łodzią. Niestety cena, którą ten wykonawca zaproponował za przeprowadzenie robót okazała się zbyt niska, co ostatecznie zakończyło się zejściem z budowy. Na dokończenie, budowanego przez Chińczyków, fragmentu Autostrady Wolności rozpisano nowy przetarg, a Covec i GDDKiA przez lata prowadziły sądowy spór.
W sprawę były zaangażowane rządy Chin i Polski, ambasady obu państw oraz resorty spraw zagranicznych i infrastruktury.
W 2015 roku chińska firma spłaciła gwarancje bankowe, które przez lata były blokowane w chińskich sądach. Wtedy do zapłaty pozostało jeszcze 550 mln zł kar umownych. W końcu, w 2017 roku strony podpisały
polubowne porozumienie w sprawie niedokończonej przez Chińczyków budowy A2.
Ważna droga
Północna Obwodnica Krakowa zostanie wybudowana jako droga ekspresowa S52 o łącznej długości 14,87 km, rozpoczynająca się od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica i dalej do węzła Kraków Mistrzejowice. Inwestycja polegać będzie także na dostosowaniu do parametrów klasy S na istniejącym odcinku węzeł Modlniczka (Radzikowskiego) – węzeł Modlnica – na długości 2,32 km (odcinek I).
Trasa ma być budowana w latach 2019-2022. W obrębie POK przewiduje się budowę 6 wiaduktów w ciągu samej trasy, 4 wiaduktów nad trasą i 3 mostów w ciągu dróg zbiorczych. Zostaną wybudowane węzły Węgrzce i Batowice oraz, jeśli wcześniej wejdzie do realizacji trasa Wolbromska, także węzeł Wolbromski.