Przebito ostatnią nawę tunelu na budowie drogi ekspresowej S1 – obejścia Węgierskiej Górki. Trasa ma być przejezdna w 2025 roku.
Droga ekspresowa S1 Przybędza – Milówka to kluczowy fragment trasy w kierunku granicy polsko-słowackiej. Nowy odcinek ma zastąpić też część drogi, która obecnie prowadzi międzynarodowy ruch m.in. przez centrum Węgierskiej Górki.
Budowana droga ekspresowa ma 8,5 km długości, ale w jej ciągu powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe. Krótszy, w masywie Barania, ma mieć 830 m. Ten został przebity pod koniec 2022 r. Dłuższy został wydrążony w masywie Białożyński Groń będzie miał ok. 1000 m. Pierwsza nawa tunelu została przebita pod koniec czerwca tego roku. Finał drążenia tunelu dla drugiej jezdni przypadł na czwartek 14 września.
– Cały południowy odcinek S1 będzie przejezdny już w 2025 roku – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, który był obecny na placu budowy podczas przebijania ostatniej nawy tunelu. Dodał, że będzie to korzyść dla mieszkańców, którzy „odetchną z ulgą i będą mogli bezpiecznie poruszać się po swoich miejscowościach”. – To także korzyść dla kierowców, którzy sprawnie włączą się w ruch tranzytowy na trasie S 1 i ominą centra miejscowości – dodał minister.
Inwestycja jest w realizacji od jesieni 2019 roku. Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce w czerwcu 2020 r. wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Pierwotnie kontrakt miał być ukończony do sierpnia 2023 r. jednak w międzyczasie na budowie napotkano na problemy geologiczne – inne warunki niż te, które założono w projekcie. To wydłużyło pracę.
Już w maju wiadomo było, że termin realizacji został oficjalnie przesunięty na końcówkę maja 2024 r. z zastrzeżeniem, że kolejne roszczenia terminowe wykonawcy są w rozpatrywaniu.
Ostateczna ocena o ile czasu trzeba wydłużyć termin, będzie możliwa po zakończeniu drążenia drugiego tunelu – informował wówczas wykonawca dodając, że będzie to nie wcześniej niż przed końcem 2024 r.
Na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka powstaje m.in. pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km.
Droga będzie miała dwa typy przekroju. Pierwszy, jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami i drugi, dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami. Każda jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu dla każdego kierunku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.