Partner serwisu
Drogi i autostrady

Feniks – ponad 114 mld zł na infrastrukturę z nowego budżetu UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
27-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Feniks – ponad 114 mld zł na infrastrukturę z nowego budżetu UE
fot. GDDKiA/ Mateusz Grzeszczuk
Zakończyły się konsultacje społeczne Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. To największy program infrastrukturalny nowej perspektywy finansowej UE w Polsce, wart 25 mld euro.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) to następca dwóch edycji Programu Infrastruktura i Środowisko (2007-2013 i 2014-2020). Opiewa on na 25 mld euro, czyli ponad 114 mld złotych. – FEnIKS będzie największym w Polsce i Unii Europejskiej  programem wdrażanym z pieniędzy unijnych.  Fundusze będziemy inwestować w projekty środowiskowe, energetyczne, transportowe, ale także wspierać będziemy  kulturę i ochronę zdrowia. Realizując FEnIKS będziemy czerpać z dotychczasowych doświadczeń przy realizacji Programu Infrastruktura i Środowisko – mówił wiceminister Waldemar Buda.

FEnIKS ma poprawiać warunki rozwoju Polski. Rząd deklaruje inwestycje w:
  • obniżenie emisyjności gospodarki i transformację w kierunku gospodarki przyjaznej środowisku i o obiegu zamkniętym,
  • budowę efektywnego i odpornego systemu transportowego, o jak najniższym negatywnym wpływie na środowisko naturalne,
  • dokończenie realizacji sieci bazowej TEN-T do roku 2030,
  • poprawę bezpieczeństwa transportu,
  • zapewnienie równego dostępu do opieki zdrowotnej oraz poprawę odporności systemu ochrony zdrowia,
  • wzmocnienie roli kultury w rozwoju społecznym i gospodarczym.
Rząd deklaruje, że realizacja programu ma zwiększyć efektywność energetyczną mieszkalnictwa, budynków użyteczności publicznej i przedsiębiorstw oraz poszerzyć udział zielonej energii z odnawialnych źródeł energii w końcowym zużyciu. Inwestycje w infrastrukturę energetyczną mają przynieść poprawę jakości i bezpieczeństwa funkcjonowania sieci elektroenergetycznych oraz rozwój inteligentnych sieci gazowych, a inwestycje w sektorze środowiska mają przyczynić się do większej odporności na zmiany klimatu (w tym na susze i powodzie) oraz ochronę bioróżnorodności. Inwestycje są zapowiadane także na poprawę gospodarowania wodą pitną oraz ściekami komunalnymi i odpadami komunalnymi.
W ramach projektu na transport miejski (priorytet III) przewidziane jest 2 mld euro, na transport w priorytecie IV : Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności – 7,7 mld euro, a na transport w ramach priorytetu V (Wsparcie sektora transportu z EFRR) – co najmniej 6,3 mld euro. Zdecydowanie największy będzie udział projektów drogowych – i to pomimo deklaracji, że program ma wspierać cele Europejskiego Zielonego Ładu, zakładającego ograniczenie inwestycji w drogi.

W ramach Feniksa na budowę obwodnic czy tras szybkiego ruchu przyznano wstępnie ok. 6,5 mld euro. – Inwestycje w połączenia drogowe wykazały zdecydowanie korzystny wpływ na rozwój gospodarczy, w tym poprzez zmniejszenie czasu i kosztów transportu drogowego. Poprawa jakości infrastruktury ma też na celu zmniejszanie liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce, która spada ale nadal jest jedną z najwyższych w UE – napisano w opisie programu. Ok. 4,5 mld euro ma zostać przeznaczonych na modernizację (3,8 mld euro) i budowę (0,7 mld euro) nowych linii kolejowych. 

Projekty transportowe o znaczeniu strategicznym mają zapisane wstępne harmonogramy:
• Projekty mające na celu dokończenie sieci bazowej TEN-T
I kw. 2021 – II kw. 2027
• Budowa brakujących odcinków drogowych w ramach Via Carpatia wraz z odcinkami uzupełniającymi
I kw. 2021 – IV kw. 2030
• Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto – (kontynuacja inwestycji z perspektywy 2014-2020)
II kw. 2022 – II kw. 2025
• Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II - faza II (odcinek realizacyjny: Warszawa Wawer – Otwock)
I kw. 2023 – IV kw. 2025
• Inwestycje w poprawę dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, w szczególności do Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni i terminala kontenerowego w Świnoujściu
IV kw. 2025 – IV kw. 2027
• Inwestycje z zakresu infrastruktury portowej i bezpieczeństwa żeglugi morskiej tj. wyposażenie w sprzęt i jednostki pływające
IV kw. 2025 – IV kw. 2027
• Poprawa parametrów eksploatacyjnych na Odrzańskiej Drodze Wodnej
IV kw. 2024 – IV kw. 2028

Konsultacje społeczne programu odbyły się w dniach 18 czerwca – 18 lipca. Wysłuchanie odwrócone, podczas którego zostaną zaprezentowane wyniki konsultacji publicznych programu FEnIKS jest planowane na wrzesień.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Miasto

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 29 lipca 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Intermodal i logistyka

FENIKS: 2 mld euro na transport w polskich miastach

Intermodal i logistyka

FENIKS: 2 mld euro na transport w polskich miastach

Witold Urbanowicz 11 października 2022

FEnIKS: Największy polski program stawia na drogi, nie kolej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Miasto

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 29 lipca 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Fundusze unijne napędzają rozwój polskiego rynku intermodalnego

Intermodal i logistyka

FENIKS: 2 mld euro na transport w polskich miastach

Intermodal i logistyka

FENIKS: 2 mld euro na transport w polskich miastach

Witold Urbanowicz 11 października 2022

FEnIKS: Największy polski program stawia na drogi, nie kolej

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5