Partner serwisu
Drogi i autostrady

Fatalny stan obiektów inżynierskich. Zaniedbania, ale i brak środków

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep.

Data publikacji:
16-03-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/NIK

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Fatalny stan obiektów inżynierskich. Zaniedbania, ale i brak środków
fot. Raport NIK
NIK skontrolował obiekty inżynierskie przy drogach samorządowych. Jest źle. Ponad jedna trzecia obiektów stwarzała niebezpieczeństwo zagrożenia zdrowia lub życia użytkowników, a 4 proc. groziło katastrofą budowlaną. Kontrolerzy wskazali m.in. na zaniedbania oraz na bardzo niskie nakłady finansowe.

Kontrola, której wyniki są negatywne, dotyczyła 712 obiektów mostowych, tuneli i konstrukcji oporowych oraz 6 546 przepustów zarządzanych przez trzech zarządców dróg wojewódzkich, sześciu zarządców dróg powiatowych i siedmiu zarządców dróg gminnych – łącznie 16 jednostek. Kontrola objęto okres od 2020 r. do 30 czerwca 2022 r.

Brak kontroli

Inspektorzy NIK stwierdzili, że zarządcy drogowi nie prowadzą obowiązkowych okresowych kontroli obiektów, którymi zarządzają. Nie robiło tego 12 z 16 kontrolowanych jednostek. Trzech zarządców dopiero w czasie kontroli NIK zidentyfikowało obiekty mostowe, które powinny być objęte kontrolą. Ponadto – jak wskazano – część kontroli została wykonana nierzetelnie lub przez osoby niemające uprawnień do ich przeprowadzenia.

Jeśli już kontrole były prowadzone, ich wyniki nie były wykorzystywane do opracowywania planów utrzymania tych obiektów. NIK wskazuje, że miało to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników tych obiektów.

Niebezpiecznie na powiatowych

Najwięcej budowli stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu publicznego NIK zidentyfikował na drogach powiatowych. W przypadku dróg gminnych w większości obiekty były w stanie technicznym „przedawaryjnym” i „niedostatecznym”. Oznacza to, że miały uszkodzenia obniżające ich właściwości użytkowe, ale możliwe do naprawy lub posiadały uszkodzenia nieodwracalne. Mimo to zarządcy w kontrolowanym okresie nie przeznaczyli na ich utrzymanie i ochronę żadnych środków.

Z kolei na drogach powiatowych zdecydowana większość obiektów mostowych była w stanie „niepokojącym” tj. miała uszkodzenia, których nienaprawienie spowoduje skrócenie okresu bezpiecznej ich eksploatacji.
W raporcie podano przykład obiektu nad torami kolejowym i w miejscowości Prawda Stara, dla którego ekspertyza budowlana jeszcze w 2014 roku wskazała konieczność pilnego remontu. Mimo to, przez kolejnych osiem lat żadnych prac nie podjęto.

W przypadku dróg wojewódzkich większość obiektów była w stanie „zadowalającym” (wskazującym na zanieczyszczenia lub pierwsze objawy uszkodzeń pogarszających wygląd estetyczny) lub „niepokojącym” (uszkodzenia, których nienaprawienie spowoduje skrócenie okresu bezpiecznej eksploatacji obiektu).

Oględziny 139 obiektów mostowych i przepustów wskazały, że 45 stwarza zagrożenie ruchu publicznego lub życia, a 6 grozi katastrofą budowlaną.

Brak planu napraw

Kontrolowani zarządcy dróg wojewódzkich i powiatowych corocznie opracowywali plany finansowania obejmujące limity wydatków m.in. w zakresie bieżącego utrzymania, remontów, przebudowy i budowy drogowych obiektów inżynierskich lub ujmowali te wydatki w planach finansowych jednostki – wskazuje NIK. Jak wynika jednak z raportu, w niewielkim zakresie wykorzystywali zalecenia wynikające z kontroli sanu technicznego. Planów takich nie tworzyli zarządcy dróg gminnych. Jako przyczynę wskazano niewielkie środki finansowe, którymi dysponowały samorządy na utrzymanie infrastruktury.

Najwięcej na drogowe obiekty inżynierskie wydawali zarządcy dróg wojewódzkich – średnio 8,7 tys. zł roczni na jeden obiekt. Powiatowi wydatkowali przeciętnie 1,9 tys. zł rocznie.

Zarządcy gminni na remonty obiektów przeznaczali średnio 1,7 tys. zł, przy czym trzy spośród kontrolowanych jednostek nie przeznaczyły środków na ten cel w ogóle.

To nie pierwsza taka kontrola NIK. Podobne, w innych jednostkach, Izba prowadziła w latach 2015 i 2021. Wnioski były podobne.



Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Nieprawidłowości w przetargach na utrzymanie dróg w GDDKiA

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

Drogi i autostrady

Lubelskie. Będzie remont mostu na Wiśle w ciągu S12

GR 05 września 2023

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Stary most w ciągu DK-19 trzeba wyremontować. Przetarg do powtórki

Drogi i autostrady

Nieprawidłowości w przetargach na utrzymanie dróg w GDDKiA

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5