Od 1 grudnia nie ma już bramek na państwowych autostradach. Nadal nie został jednak rozwiązany problem jednolitego poboru opłat na wszystkich płatnych odcinkach, w tym koncesyjnych. Spółka GTC zarządzająca autostradą A1 od Torunia do Gdańska wyszła z inicjatywą. Chce by użytkownicy e-Toll mogli korzystać z aplikacji AmberGo.
Wraz z początkiem grudnia zniknęły bramki na autostradach A2 z Konina do Łodzi oraz A4 między Wrocławiem i Gliwicami. Kierowcy korzystają tam m.in. z rządowej aplikacji e-Toll. Aplikacja polecana przez zarządzającą systemem Krajowa Administrację Skarbową nie działa jednak na innych odcinkach płatnych autostrad – A2 na zachód od Konina, A4 Katowice – Kraków czy A1 Toruń – Gdańsk. Na dwóch ostatnich odcinkach koncesjonariusze już wcześniej wdrożyli własne rozwiązania oparte na videotollingu.
Korzyści z tego rodzaju płatności to m.in. większa płynność ruchu w pobliżu bramek. Jak podaje GTC, automatyczne transakcje oparte o videotolling są 3-krotnie szybsze niż płatności tradycyjne. W przypadku A1 ma to tym bardziej istotne znaczenie, że w okresie wzmożonego ruchu turystycznego przed bramkami na autostradzie tworzą się zatory. Im więcej użytkowników aplikacji, tym większa szansa na płynny przejazd przez place poboru opłat.
Według informacji koncesjonariusza, pod koniec listopada z wykorzystaniem systemu automatycznych płatności AmberGO odbywało się 32 proc. transakcji na A1. W systemie zarejestrowanych jest ponad 815 350 pojazdów.
Koncesjonariusz przekonuje, że system zastosowany na A1 jest szczelny, a fakt funkcjonowania bramek mieszanych, tj. takich które obsługują także płatności tradycyjne, umożliwia dokonanie płatności użytkownikom autostrady, którzy nie znają lub nie chcą rejestrować się w systemach automatycznych, bez konieczności zmiany trasy w poszukiwaniu punktów sprzedaży biletów.
– W naszej opinii jest to rozwiązanie przyjazne użytkownikom – stwierdza koncesjonariusz. Podkreśla przy tym, że rejestracja w systemie AmberGO jest intuicyjna, wymaga jedynie podania kilku podstawowych informacji, w tym podstawowych danych użytkownika, numeru rejestracyjnego pojazdu i numeru karty lub rachunku, z którego będzie pobierana opłata. Po rejestracji w systemie użytkownik nie musi mieć włączonej aplikacji, a przejeżdżając przez bramki na A1 nie musi nawet mieć ze sobą telefonu.
Teraz koncesjonariusz proponuje, by do automatycznego rozwiązania dołączyli użytkownicy systemu e-Toll. – GTC przedstawiła Krajowej Administracji Skarbowej propozycję rozwiązania umożliwiającego użytkownikom e-Toll przejazd AmberOne Autostradą A1 z wykorzystaniem systemu AmberGO – informuje spółka.
– Czekamy na odpowiedź z KAS. Szczegóły propozycji przedstawimy po ostatecznym uzgodnieniu z KAS – mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowa GTC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.