W Estonii wmurowano kamień węgielny dla pierwszego obiektu związanego z linią kolejową Rail Baltica, która ma połączyć kraje bałtyckie z Polską. Budowa rozpoczyna się jednak nie od infrastruktury kolejowej, a od drogi.
W Estonii odbyła się uroczystość rozpoczęcia robót przy Rail Baltice. Wmurowano kamień węgielny pod budowę pierwszego obiektu. Chodzi o wiadukt drogowy w Saustinõmme na obwodnicy Tallina. – W ciągu ostatnich kilku lat projekt Rail Baltika postępował w dobrym tempie. W trakcie opracowywania jest
szczegółowy projekt techniczny. Zakończyliśmy konkurs architektoniczny na
koncepcję stacji Ülemiste w Tallinie i prowadzimy rozmowy ze zwycięzcą. Wkrótce rozpoczną się prace przy projektowania terminala w Parnawie. Dziś natomiast wykonujemy ważny krok i ogłaszamy rozpoczęcie budowy Rail Baltiki na terenie Estonii – mówi Riia Sillave, szef spółki Rail Baltic Estonia.
W ramach tego zadania powstanie 4,1-kilometrowa czteropasowa droga, łącząca węzły Luige i Saku. W ramach prac powstaną też nowe obiekty inżynieryjne w węźle Saku oraz tunel dla zwierząt. Prace wykona spółka YIT, a ich koszt sięga kwoty 19 mln euro. :race powinny zakończyć się w II kwartale 2021 r.
mat. Estońska Administracja Drogowa
Wiadukt Saustinõmme, który ma prowadzić nad linią kolejową, to też pierwszy, przy którym mają okazję współpracować Rail Baltic Estonia, estońska administracja drogowa oraz spółka RB Rail AS, która koordynuje budowę Rail Baltiki na terenie trzech państw bałtyckich. Docelowo takich obiektów powstanie więcej.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy, który zakłada budowę 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Na terenie Estonii powstać ma ok. 213 km linii.