Prezydent podpisał ustawę, która umożliwia GDDKiA i koncesjonariuszom odstąpienie od poboru opłat za przejazd autostradą lub jej częścią. Ekspresowe uchwalenie ustawy ma zaradzić spodziewanym korkom na bramkach do poboru opłat.
W tekście ustawy czytamy, że podmioty pobierające opłaty mogą odstąpić od ich poboru w celu zapewnienia bezpieczeństwa drogowego, zwłaszcza w przypadku zwiększenia natężenia ruchu drogowego. Do ministra infrastruktury i rozwoju będzie należało określenie sposobu ustalenia wystąpienia zagrożenia BRD lub wystąpienia zdarzenia, które zmniejsza stopień tego bezpieczeństwa.
Błyskawiczna zmiana prawa
Projekt ustawy wpłynął do Sejmu 24 czerwca 2015 roku i już tego samego dnia odbyły się jego dwa czytania oraz praca nad ustawą w komisji infrastruktury. Dzień później trwały kolejne prace nad dokumentem i został on przyjęty przez Sejm.
Ustawa została przekazana prezydentowi i marszałkowi Senatu 25 czerwca. Senat nie wniósł poprawek, co pozwoliło na przekazanie ustawy do podpisu prezydentowi, co nastąpiło w ostatni piątek.
Posłowie zaskoczeni
– Przez rok nie udało się wypełnić ubiegłorocznych zobowiązań rządu, pani premier Elżbiety Bieńkowskiej, która deklarowała, że najpóźniej w zimie zostanie wypracowany system [poboru opłat – przyp. red.], a pilotażowo zostanie wdrożony latem tego roku – mówił w Sejmie poseł Andrzej Adamczyk. Dodał, że rząd i MIR na uprzywilejowanej pozycji postawili kierowców podróżujących autostradą A1 i zapomnieli o tych, jeżdżących autostradami A2 i A4.
Poseł Ryszard Zbrzyzny zwrócił uwagę na to, że ustawa mimo że pilna, to budzi wątpliwości w kwestii zakresu obowiązywania. Interesowało go, czy obejmie ona swoim działaniem pozostałe autostrady w Polsce. Wiceminister infrastruktury i rozwoju, Paweł Olszewski wyjaśnił, że ustawa nie dotyczy wyłącznie autostrady A1. – To jest dedykowane wszystkim autostradom, które są zarządzane przez GDDKiA – dodał przedstawiciel MIR.
Krzysztof Tchórzewski zwrócił uwagę na to, że ustawa wprowadza lepsze traktowanie kierowców na autostradach zarządzanych przez GDDKiA niż na tych zarządzanych przez koncesjonariuszy. W ustawie zabrakło mi definicji podmiotów, które mogą od poboru opłat odstąpić.
Ustawa przegłosowana
Po dyskusji Sejm przystąpił do głosowania nad całością projektu ustawy. Głosowało 431 posłów, 420 było za, 5 przeciw, a 6 wstrzymało się od głosu. Taki wynik głosowania pozwolił na uchwalenie szybko stworzonej ustawy.
Zmiany będą dotyczyć tylko tych odcinków autostrad, na których GDDKiA pobiera opłaty od kierowców pojazdów osobowych. Jest to A2 ze Strykowa do Konina oraz A4 z Katowic do Wrocławia, co daje w sumie około 100 km.
Na pozostałych odcinkach autostrad opłaty nie zostały jeszcze wprowadzone ze względu na brak infrastruktury służącej uiszczaniu opłat lub niedokończenia prac związanych z budową Miejsc Obsługi Podróżnych, bez których pobór opłat jest niedozwolony.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.