Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie na jednej z inwestycji zastosował eksperymentalną nawierzchnię. Rozwiązanie, wykorzystujące zużyte opony, powstało we współpracy z olsztyńskim oddziałem Michelin.
Przy olsztyńskiej fabryce Michelin od maja działa nowoczesny zakład produkcji mikronizowanych pyłów gumowych wykorzystywanych do powstawania asfaltu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zagospodarowuje się zużyte lub uszkodzone ogumienie. Te – w przeciwnym razie – zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.
Technologia umożliwia produkcję pyłów o drobniejszej strukturze i wyższej jakości, niż materiał powstały w wyniku prostego recyklingu. Pyły mogą zastąpić surowce na bazie oleju i gumy w szerokim zakresie zastosowań. – W przeciwieństwie do tradycyjnego granulatu gumowego MRP zapewniają lepszą wydajność produktu, obniżają koszty produkcji i zmniejszają ilość odpadów – informują przedstawiciele Michelin. – Poza mikronizowanymi proszkami gumowymi firma Lehigh Technologies wytwarza również zrównoważone mieszanki do wykorzystania w asfalcie modyfikowanym gumą i w przetwórstwie tworzyw sztucznych – dodają.
Po raz pierwszy tę unikalną technologię w Polsce wykorzystano na warmińsko-mazurskiej inwestycji realizowanej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Eksperymentalna nawierzchnia powstała na odcinku drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta położonej na obwodnicy Jeziora Śniardwy. Dokładnie mowa o 850-metrowym odcinku. Receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który również zapewnił kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań. Wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Technologia opracowana w ramach Grupy Michelin przez amerykańską firmę Lehigh Technologies pozwala zaoszczędzić energię i zredukować emisję dwutlenku węgla. W zakładzie powstałym przy olsztyńskiej fabryce planuje się wytwarzanie 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie. W Stanach Zjednoczonych, przy zastosowaniu tej eksperymentalnej technologii wykorzystującej stare opony, zmodyfikowano już około miliona ton asfaltu.
– Jesteśmy otwarci na innowacje i propozycje współpracy w tym zakresie. Szukamy nowych rozwiązań. Jakie jednak będą rzeczywiste efekty wykorzystania gumy mikronizowanej okaże się po tym, jak taka nawierzchnia będzie zachowywać się w trakcie eksploatacji – mówi Władysław Łukaszuk, wicedyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.