Partner serwisu
Drogi i autostrady

eHighway: Tak Siemens chce zelektryfikować transport drogowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
29-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Siemens Mobility/ Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Siemens Mobility od kilku lat pracuje nad systemem eHighway, który ma pomóc w elektryfikacji transportu drogowego. Zdaniem firmy bez niego nie będzie możliwe osiągnięcie celów redukcji emisji CO2 jakie postawił przed sobą niemiecki rząd.

Osiągnięcie celów klimatycznych wyznaczanych przez Unie Europejską wymaga znacznego zmniejszenia emisji CO2 z samochodów ciężarowych. Nowe regulacje unijne zakładają redukcję emisji o 30% do roku 2030 i znaczące kary finansowe dla producentów, którzy nie będą w stanie nowych wymagań spełnić. Jak podaje Siemens zdaniem Daimlera jeśli firma produkująca 50 tys. samochodów ciężarowych rocznie rozminie się z wyznaczonym celem o 10% to kary będą mogły wynieść nawet 2 mld euro, co w praktyce stawiałoby pod znakiem zapytania celowość dalszej produkcji.

Ambitne plany ma także niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i infrastruktury Cyfrowej, które chciałoby do roku 2030 osiągnąć poziom zelektryfikowania transportu kołowego ładunków na poziomie 1/3 – opisywany dalej projekt znalazł się na liście potencjalnych działań mogących zapewnić osiągnięcie takich rezultatów. 

Elektryfikacja autostad

Zdaniem przedstawicieli firmy Siemens Mobility przesunięcie znacznej części ładunków z transportu drogowego na kolej nie jest możliwe. W takiej sytuacji rozwiązaniem ma być system eHighway czyli elektryczna autostrada umożliwiająca napędzanie hybrydowych ciężarówek energią z napowietrznej linii za pomocą pantografu. System ten ma nie tylko pozwala obniżyć zużycie energii o połowę, ale także znacząco redukować lokalne zanieczyszczenia powietrza.

Zaproponowane przez Siemensa rozwiązanie jest dość proste i zakłada przeniesienie technologii znanej na kolei czy w transporcie trolejbusowym na sieć dróg krajowych. Z rozwieszonej na dość gęsto ustawionych słupach sieci trakcyjnej ciężarówki mają pobierać prąd za pomocą pantografów. Ponieważ każdy z pojazdów korzystających z systemu eHighway ma możliwość zmagazynowania energii w baterii sieć nie musi być kompletna – krótkie odcinki w tunelach czy na wiaduktach, gdzie budowa linii mogłaby być problematyczna mogą być pokonywane dzięki zmagazynowanej energii. 

eHhigway a logistyka

Jak podkreślają przedstawiciele Siemensa rozwiązanie może zostać dostosowane do samochodu z dowolnym rodzajem napędu. Oprócz wariantu z dieslem i niewielką baterią testowane były także ciągniki siodłowe w pełni elektryczne oraz hybrydy z bateriami o różnej pojemności. Zapowiadane są testy pojazdów napędzanych wodorem. Korzystające z niej ciągniki siodłowe z naczepami zamiast spalać 35-40 litrów oleju napędowego na każde 100 km, będą zużywać 130-150 kWh energii elektrycznej, w przypadku Niemiec w większości pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

– Dla każdego przedsiębiorcy z branży logistycznej jest oczywiste, że samochód, żeby zarabiać musi jeździć i wozić ładunki a nie baterie – mówi Hasso Georg Günjes, który kieruje projektem eHighway w Siemens Mobility. Dodaje przy tym, że proponowane przez Siemensa rozwiązanie wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Ciągnik w pełni elektryczny, który byłby używany na zelektryfikowanych trasach, poza nimi nie musiałby pokonywać znacznych odległości. Z badań prowadzonych w Niemczech wynika, że jest to 89% przypadków jest to nie więcej niż 50km. Pełna elektryfikacja transportu drogowego przy zastosowaniu sieci trakcyjnej nie wymagałaby więc wielkich i ciężkich baterii.

– Sam ciągnik nie musiałby wtedy posiadać ciężkiego silnika spalinowego i skrzyni biegów – jest lekki i efektywny. Zaś jak dowodzą jazdy testowe jazda z pantografem nie jest żadnym utrudnieniem. Urządzenie odnajduje linię napowietrzną, łączy się z nią, lub odłącza się od niej automatycznie przy prędkościach do 90 km/h – podkreśla Günjes.

Wśród zalet zelektryfikowanej autostrady wymienia się także możliwość magazynowania energii uzyskanej z hamowania zarówno w baterii pojazdu jak i oddawanie jej do sieci trakcyjnej oraz duży poziom bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu rozwiązań zbliżonych do tych znanych z transportu szynowego od dziesięcioleci. Doświadczenia zdobyte w obszarze kolejowym i tramwajowym potwierdzają długą żywotność infrastruktury systemu, która generuje stosunkowo niskie koszty utrzymania i naprawy.

Testy w Szwecji i USA

Pierwsza instalacja autostrady elektrycznej na drogach publicznych została uruchomiona w Szwecji w czerwcu 2016 roku. Siemens Mobility zainstalowała napowietrzną linię dla ciężarówek wzdłuż dwukilometrowego odcinka trasy E16 na północ od Sztokholmu dla celów projektu pilotażowego. Dwie hybrydowe ciężarówki z silnikami diesel wyprodukowane przez spółkę Scania do tego testu zostały przystosowane do użytku na linii napowietrznej, we współpracy z Siemens Mobility.

Szwedzki urząd transportu, Trafikverket i region Gävleborg podjęły się gromadzenia danych oraz oceny praktyki z elektrycznej autostrady, aby sprawdzić, czy byłaby odpowiednia dla przyszłych długoterminowych zastosowań komercyjnych i dla dalszej ekspansji. Szwecja wyznaczyła ambitny cel w zakresie ochrony środowiska w swoim sektorze transportu uniezależnienia się od paliw kopalnych do 2030 roku.

W 2017 r. Siemens Mobility oraz “South Coast Air Quality Management District (SCAQMD)” zaprezentowały działanie zero-emisyjnego systemu elektrycznej autostrady (eHighway) na odcinku jednej mili w mieście Carson w amerykańskim stanie Kalifornia. Trzy ciągniki siodłowe z naczepami były zasilane, podobnie jak trolejbusy z napowietrznej linii elektrycznej wybudowanej w technologii Siemensa, na jednym z odcinków autostrady. Ciężarówki mogły pracować także w układzie hybrydowym, poza zelektryfikowaną linią.

15 pojazdów w Niemczech

Elektryczna autostrada jest przede wszystkim testowana w Niemczech. Siemens Mobility prowadzi badania na prywatnym torze testowym w Templin Dölln Groß. Aby przetestować elektryczną autostradę w codziennych warunkach drogowych, zainstalowano dwa odcinki na A5 w kraju związkowym Hesja (między Weiterstadt i Frankfurtem) i A1 w kraju związkowym Szlezwik-Holsztyn (między Lubeką i Reinfeld) – w obu przypadkach przy finansowym wsparciu Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Nuklearnego Republiki Federalnej Niemiec. Kolejna trasa ma powstać w Badeni-Wirtembergii.

W sumie 15 ciężarówek wyprodukowanych przez Scania będzie operowało na tych dwóch odcinkach. Dwie pierwsze ciężarówki są już w eksploatacji, a pozostałe 13 zostanie włączone do przełomu roku 2020 i 2021.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Inżynieria i innowacje

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Rafał Dybiński 22 sierpnia 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKM

Biznes i przemysł

Siemens Mobility: W czasie pandemii kolej bezpieczniejsza niż ciężarówki

Intermodal i logistyka

Czy ciężarówka z pantografem może pokonać kolej?

Drogi i autostrady

Czy ciężarówka z pantografem może pokonać kolej?

Łukasz Malinowski 31 grudnia 2019

Zobacz również:

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Inżynieria i innowacje

31 nowych stacji ładownia ‎elektryków od Budimex Mobility

Rafał Dybiński 22 sierpnia 2023

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Biznes i przemysł

Chińskie cmentarzyska samochodów elektrycznych

Mateusz Kieruzal 20 sierpnia 2023

MI: w 2025 roku nawet 40 tysięcy punktów ładowania samochodów elektrycznych

Inżynieria i innowacje

PGE Energetyka Kolejowa z kontraktem na utrzymanie sieci trakcyjnej PKM

Biznes i przemysł

Siemens Mobility: W czasie pandemii kolej bezpieczniejsza niż ciężarówki

Intermodal i logistyka

Czy ciężarówka z pantografem może pokonać kolej?

Drogi i autostrady

Czy ciężarówka z pantografem może pokonać kolej?

Łukasz Malinowski 31 grudnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5