Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na dzierżawę Miejsca Obsługi Podróżnych na drodze ekspresowej S17 w rejonie miejscowości Kołbiel na Mazowszu. Dzierżawca ma na nim wybudować i eksploatować stację paliw oraz obiekt gastronomiczny.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma duży problem z rozstrzyganiem postępowań przetargowych dotyczących dzierżawy Miejsc Obsługi Podróżnych przy drogach szybkiego ruchu. W efekcie na ich dużej części kierowcy mogą korzystać wyłącznie z infrastruktury podstawowej, to jest parkingi, toalety i stanowiska przeznaczone do kontroli pojazdów przez służby inspekcji drogowej.
Istotny wpływ na ów stan rzeczy ma unijne rozporządzenie AFIR (ang. Alternative Fuels Infrastructure Regulation), wymuszające rozbudowę infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Tych zaś na polskich drogach jest wciąż stosunkowo niedużo w porównaniu z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Wpływa to oczywiście negatywnie na rentowność przedsięwzięć związanych z budową punktów ładowania.
W efekcie GDDKiA często musi ponawiać przetargi na dzierżawę MOP-ów, często w przypadku fragmentów dróg oddanych do użytku wiele lat temu.
Przykładowo na Podlasiu w sierpniu został ogłoszony piąty przetarg na dzierżawę pary MOP-ów w rejonie miejscowości Górki. Wczoraj natomiast ogłoszono kolejny przetarg na dzierżawę MOP na drodze ekspresowej S17 w rejonie miejscowości Kołbiel. To bardzo atrakcyjna lokalizacja na obrzeżach aglomeracji warszawskiej.
Na jej potencjał istotny wpływ ma fakt, iż znajduje się ona w pobliżu węzła Kołbiel, na którym rzeczona trasa łączy się z drogą krajową nr 50, która pełni funkcję tranzytowej obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Jak wskazuje GDDKiA, do zadań wybrane w przetargu dzierżawcy należeć będzie budowa i eksploatacja stacji paliw i obiektu gastronomicznego. Umowa dzierżawy ma obowiązywać przez 20 lat. Obowiązywać będzie zasada konkurencyjności ABCABC, w ramach której poszczególne MOP-y wzdłuż trasy muszą być prowadzone przez różne podmioty.
– Wyjściowa cena w przetargu to kwota 10 tys. zł na czynsz dzierżawny – czytamy w komunikacie prasowym. Jedynym kryterium oceny ofert będzie jego wielkość. Nowe warunki mają zachęcić do udziału w postępowaniu mniejsze podmioty. Wymagane doświadczenie nie jest bowiem wygórowane – dopuszczone zostaną podmioty prowadzące przynajmniej jedną stację paliw przez okres trzech lat. Dzierżawca nie będzie także zobowiązany do wybudowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych, choć zachowa taką możliwość.
Jeżeli wyłoniony w przetargu podmiot ją wykorzysta, do 2027 roku na MOP Kołbiel powstaną stacje ładowania “elektryków” o łącznej mocy 600 kW dla pojazdów osobowych (w tym co najmniej dwie o mocy 150 kW) oraz o łącznej mocy 2800 kW dla pojazdów ciężarowych (w tym co najmniej dwie o mocy 350 kW). Do 2030 roku moc stacji ładowania samochodów ciężarowych wzrośnie do 3600 kW. Możliwe będzie także wybudowanie punktów tankowania wodorem oraz CNG lub LNG (do wyboru).