GDDKiA ma już oferty na projekt i budowę trzech odcinków S8 od węzła Kobierzyce Północ do Łagiewnik. W każdym przypadku jest po kilkanaście ofert, przy czym wszystkie są znacznie poniżej założeń inwestora. Jest w czym wybierać.
Łącznie na trzy odcinki inwestor otrzymał aż 37 ofert. Można podsumować, że jest "tanio" - patrząc z perspektywy planowanego budżetu, ale większość wykonawców wyceniała na zbliżonym poziomie.
Odcinek Kobierzyce Północ - Kobierzyce Południe będzie miał ok. 7,5 km długości. Trasa będzie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK-8. W ramach kontraktu powstaną dwa węzły drogowe: Kobierzyce Północ na połączeniu z DK-8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe na przecięciu z DW-346. Zaplanowano także Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice, estakadę pełniącą również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty także z funkcją przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową i wiadukt w ciągu drogi ekspresowej.
Ten odcinek – według założeń GDDKiA – powinien kosztować 516,867 mln zł. Wykonawcy oczekują mniej. Wpłynęło 12 ofert. Najtańszą Złożyła firmę Strabag Infrastruktura Południe, która oczekuje 309,777 mln zł. Drugą w kolejności ofertę złożył Porr - 312,905 mln zł. Pozostali wykonawcy wycenili w następujący sposób: Mostostal Warszawa - 330,277 mln zł, Budimex - 339,110 mln zł, Kobylarnia i Mirbud – 343,748 mln zł, Polaqua - 347,670 mln zł, Stecol - 348,334 mln zł, konsorcjum Aldesy - 358,456 mln zł, Intercor – 360,617 mln zł, Mota Engil 362,826 mln zł, konsorcjum NDI - 380,274 mln zł. Najdroższa była oferta konsorcjum Berger Bau, która została wyceniona na 437,731 mln zł.
Fragment Kobierzyce Południe - Jordanów Śląski ma mieć ok. 13,8 km długości i będzie poprowadzony nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK-8. W ramach kontraktu powstanie węzeł Jordanów Śląski gdzie S8 połączy się z obecną DK8 oraz z drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Zadaniem wykonawcy będzie budowa 5 mostów z funkcją przejść dla zwierząt, 7 wiaduktów nad drogą ekspresową oraz 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej.
Na budowę tego odcinka inwestor przeznaczył 718,441 mln zł. Także i w tym przypadku wpłynęło 12 ofert. Najtańszy był Porr z ceną 401,110 mln zł. Drugi jest Strabag – 416,766 mln zł. Pozostałe oferty złożyli: Mostostal Warszawa - 428,601 mln zł, Mota Engil - 447 230 mln zł, Budimex - 451,861 mln zł, Polaqua - 461,783 mln zł, Kobylarnia i Mirbud - 463,710 mln zł, Stecol - 483,025 mln zł, konsorcjum NDI – 486,517 mln zł, konsorcjum na czele z firmą Polbud Pomorze - 499,619 mln zł oraz konsorcjum Trakcja i Mosty Łódź – 505,737 mln zł. Najdrożej prace na tym odcinku wycenił Intercor, który zaproponował 547,782 mln zł. Najdrożej prace na tym odcinku wycenił Intercor, który zaproponował 547,782 mln zł.
Odcinek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód liczy 11,2 km i będzie budowany w nowym śladzie po zachodniej stronie istniejącej DK-8. Na tym odcinku zaplanowano budowę dwóch węzłów: Łagiewniki Północ na połączeniu z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód gdzie będzie połączenie z DW-384. Przewidziano także budowę dwóch mostów z funkcją przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
Na budowę tego odcinka inwestor przeznaczył 677,906 mln zł. Spośród 13 ofert najtaniej prace wycenił Budimex proponując 355,614 mln zł. Na drugim miejscu pod względem ceny jest Strabag - 359,707 mln zł. Kolejne oferty to: Mostostal Warszawa – 376,986 mln zł, Stecol - 383,598 mln zł, Mota Engil – 385,581 mln zł, Polaqua - 387,671 mln zł, konsorcjum Aldesy - 388,985 mln zł, konsorcjum Mirbudu i Kobylarni - 389,910 mln zł, konsorcjum NDI - 393,923 mln zł, Porr - 397,475 mln zł, konsorcjum na czele z firmą Polbud Pomorze - 457,907 mln zł, Intercor - 476,432 mln zł. Najdrożej prace wyceniło konsorcjum Trakcja oraz Mosty Łódź - 521,392 mln zł.
To nie koniec planów związanych z rozbudową drogi ekspresowej nr 8. Docelowo droga ma być budowa na odcinku o długości 87 km między Wrocławiem i Kłodzkiem. Droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i pasami awaryjnymi. Na trasie pomiędzy Kobierzycami i Jordanowem Śląskim zostawiona będzie rezerwa terenowa pod budowę trzeciego pasa ruchu w pasie rozdziału.
Jeszcze w tym roku maja ruszyć przetargi na odcinki od Łagiewnik do Barda. Dalsza trasa, tj. od Barda do Kłodzka jest jeszcze na etapie prac przygotowawczych, przed decyzja środowiskową. Na tym odcinku trasa połączy się z obwodnicą Złotego Stoku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.