Samorząd województwa zachodniopomorskiego ogłosił przetarg na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 102 na ponad 22-kilometrowym odcinku pomiędzy Kołobrzegiem a Trzebiatowem. To bardzo uczęszczany fragment, zwłaszcza w sezonie letnim. Inwestycja, w ramach której powstanie również infrastruktura rowerowa, będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.
Droga wojewódzka nr 102 to jedna z najważniejszych tras w północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, łącząca Międzyzdroje z rondem w rejonie miejscowości Rościęcino w pobliżu węzła drogi ekspresowej S6 Kołobrzeg Zachód, gdzie łączy się z drogą wojewódzką nr 162. Przetarg na rozbudowę kluczowego odcinka na wschód od Trzebiatowa ogłosił Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Dziś stan techniczny wysoce uczęszczanej w sezonie letnim trasy w wielu miejscach nie prezentuje się najlepiej. Liczne uszkodzenia nawierzchni nie pozostają bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Brakuje także infrastruktury dla rowerzystów. Koszt modernizacji fragmentu oszacowano na ok. 170 mln zł. W budżecie województwa na 2024 rok przewidziano na ten cel ponad 45 mln zł.
Prace zostaną zrealizowane na dwóch odcinkach. W Trzebiatowie zaplanowano remont nawierzchni bitumicznej pomiędzy Rondem Niepodległości a przejazdem kolejowym w ciągu ulicy Kołobrzeskiej. To odcinek o nieco ponad pół kilometra długości. Od rzeczonego przejazdu kolejowego do przepustu w 89,2 kilometrze trasy DW nr 102 zostanie rozbudowana. To fragment o łącznej długości na poziomie blisko 22 kilometrów, łączący wschodnie przedmieścia Trzebiatowa z rejonem wspomnianego wcześniej skrzyżowania z DW nr 162. Wykonawca będzie miał około 2 lata na realizację inwestycji.
Jak wskazuje zamawiający w opisie zamówienia, jego przedmiot obejmuje wycinkę kolidujących z inwestycją drzew i krzewów (wraz z nasadzeniami kompensacyjnymi), realizację robót rozbiórkowych (w tym rozebranie budynku gospodarczego), zdjęcie warstwy humusu, wykonanie robót ziemnych (wykopy, nasypy, profilowanie i umocnienie skarp), budowę nowych chodników i przebudowę istniejących, budowę ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych, budowę zjazdów, budowę systemu oświetlenia wraz z doświetleniem przejść dla pieszych, budowę peronów autobusowych, przebudowę i budowę kanalizacji deszczowej, budowę wodociągu, likwidację kolizji z uzbrojeniem podziemnym i siecią naziemną oraz budowę infrastruktury teletechnicznej wraz z kanałem technologicznym. Rozebrane i zbudowane od podstaw zostaną obiekty mostowe nad rzekami Błotnica i Dębosznica. W Trzebiatowie zaplanowano remont kładki pieszo-rowerowej i wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Kołobrzeskiej. Wykonawca inwestycji zrealizuje również oznakowanie poziome i pionowe.
Przetarg dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych – dla inwestycji przygotowano już wcześniej dokumentację projektową. Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, głównym kryterium oceny ofert będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział również dwa kryteria pozacenowe. Maksymalnie 24% punktów będzie można uzyskać za dodatkowy okres gwarancji, natomiast z tytułu doświadczenia kierownika budowy – do 16% punktów. Oferty w przetargu będzie można składać do 9 maja do godziny 10:30. Jeżeli rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi szybko, kierowcy i rowerzyści będą mogli korzystać ze zmodernizowanego fragmentu jeszcze w 2026 roku.