Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” budowy 6-kilometrowej obwodnicy Skaryszewa w przebiegu drogi krajowej nr 9 oraz rozbudowy ponad 12-kilometrowego fragmentu trasy, łączącego planowaną obwodnicę z istniejącym obejściem Iłży.
Licząca 189 kilometrów długości droga krajowa nr 9 łączy Radom i Rzeszów. Jest to jedyna droga krajowa o numerze jednocyfrowym i jednocześnie jedyny fragment międzynarodowej trasy europejskiej w Polsce, który nie zostanie zastąpiony autostradą lub drogą ekspresową. Za sprawą realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad inwestycji DK nr 9 zmieni jednak oblicze na wielu odcinkach.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, praktycznie cały fragment przebiegający przez obszar województwa podkarpackiego zyska nowy przebieg, w dodatku w układzie 2x2, przez co w praktyce uzyska parametry zbliżone do drogi ekspresowej.
Duże zmiany czekają również odcinek w południowej części województwa mazowieckiego. Jeszcze w tej dekadzie powstanie 6-kilometrowa obwodnica Skaryszewa, liczącego ponad 4 tys. mieszkańców miasta w powiecie radomskim. Stosowny przetarg ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wyłoniony wykonawca będzie odpowiadać nie tylko za budowę obejścia miasta, ale również rozbudowę DK nr 9 na ponad 12-kilometrowym fragmencie, który połączy nowy odcinek z istniejącą obwodnicą Iłży, oddaną do użytku w 2022 roku. Na tym odcinku przebudowanych zostanie aż 18 skrzyżowań.
Obwodnica Skaryszewa będzie natomiast przebiegała na zachód od miasta. Część trasy powstanie w układzie 2x2. Chodzi o odcinek pomiędzy włączeniem do istniejącego przebiegu DK nr 9 a planowanym węzłem z drogą ekspresową S12. Wszystkie nowo powstałe oraz rozbudowa w ramach inwestycji fragmenty DK nr 9 będą spełniały standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś.
Jak informuje GDDKiA, w ramach inwestycji oprócz budowy i rozbudowy samych odcinków dróg przewiduje się budowę szeregu obiektów inżynieryjnych, dróg przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenia drogowego oraz systemu odwodnienia. Powstanie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Powstaną również nowe zatoki autobusowe. Zaplanowano w końcu zabudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.