Aż 13 biur projektowych zgłosiło się do projektowania dwujezdniowej drogi krajowej nr 8 Knyszyn – Korycin. Na razie inwestor chce uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dalsze decyzje dotyczące losu tej inwestycji dopiero zapadną.
Chodzi o odcinek, który w przyszłości miałby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK-8 przecinającej Puszczę Knyszyńską. Ta inwestycja ma już decyzję środowiskową (wydaną w 2015 roku), ale nie ma ostatecznej decyzji dotyczącej budowy drogi. Jak wcześniej informowała GDDKiA, zostanie ona podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Takie działanie jest zgodne z ustaleniami podjętymi w czasie rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej – informował inwestor.
Wyświetl większą mapę
Na razie GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie ZRID. Wpłynęło 13 ofert. Wszystkie mieszczą się w założonym budżecie – zamawiający dysponuje kwotą 20,236 mln zł.
Najtańsza propozycja jest warta 7,343 mln zł – złożył ją Multiconsult Polska. Dwie kolejne maja wartość: 8,462 mln zł – konsorcjum Sweco Polska oraz 8,978 mln zł – Lafrentz Polska. Najdrożej prace wyceniła Ivia – 18,081 mln zł.
Odcinek, którego dotyczy przetarg ma mieć ok. 24,1 km. Ma połączyć drogę S16 Knyszyn – Krynice z obwodnicą Suchowoli w ciągu S8 (ta jest już w realizacji; jesienią ub. roku uzyskała decyzję ZRID).
Droga planowana jest na parametrach drogi ekspresowej, jako dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym. Na trasie mają powstać trzy węzły drogowe: Knyszyn (skrzyżowanie z S16 i DK-65), Jasionówka (skrzyżowanie z DW-671 i drogą powiatową) oraz Korycin (skrzyżowanie z DW-671). Przewidziano również parę MOP-ów Zofiówka.
W oparciu o tę samą decyzję środowiskową, która dotyczy trasy Knyszyn - Korycin realizowane są odcinki S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Dokumentacja ma być opracowana w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy.