GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu drogi krajowej nr 73.
Inwestycję zrealizuje
wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska (lider), SP Sine Midas Stroy i Dampak (partnerzy) za kwotę ok. 214,9 mln zł. W tym etapie powstanie droga o długości ponad 4 km, a docelowa długość obwodnicy to blisko 9 km. Z pierwszego odcinka skorzystamy od stycznia br., drugi ma być gotowy w I połowie 2026 r - przypomina inwestor.
Po nowym śladzie
W ramach inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj powstanie odcinek DK73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący drugi fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Obie inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Rys. GDDKiA
Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z użytkowanym od stycznia br. pierwszym, ponad 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego. Wyłoniony w przetargu wykonawca zaprojektuje i wybuduje nową drogę w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nowym odcinkiem powinniśmy pojechać w I połowie 2026 roku - zapowiada inwestor.
Rekordowa estakada
Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in. najdłuższa w województwie świętokrzyskim estakada nad Czarną Nidą, z funkcją przejścia dla zwierząt, o długości 500 metrów! Druga estakada, nieco krótsza, bo licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie.
Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała niemal 9 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73, która łączy Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości - zapowiada GDDKiA.