Partner serwisu
Drogi i autostrady

Drogi transport utrudnia światowy handel

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

simetra

Data publikacji:
21-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Financial Times, Rynek Infrastruktury, freightos.com

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Drogi transport utrudnia światowy handel
fot. chuttersnap/ unsplash
Pandemia jeszcze się nie skończyła. Cały czas pojawiają się nowe ogniska, które wpływają na funkcjonowanie światowego transportu i handlu. Ceny frachtu rosną, wydłużają się czasy dostaw. To niestety nie zapowiada nic dobrego.

Na początku roku 2020 mogliśmy obserwować bardzo szybki rozwój pandemii koronawirusa wywołującego COVID-19. W marcu poszczególne państwa zaczęły zamykać swoje przestrzenie powietrzna i zamarł niemal w całości pasażerski ruch lotniczy. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na materiały i urządzenie potrzebne do walki z chorobą w niesamowitym tempie zaczęły rosnąć stawki za lotniczy transport towarów – tylko on zapewniał bowiem możliwość szybkiego pozyskania maseczek, kombinezonów czy respiratorów.

Pandemia odbiła się także na transporcie morskim i lądowym – ze względu na obostrzenia i nowe antywirusowe procedury wydłużył się czas przewozu i załadunku niemal w każdym rodzaju transportu. Część portów i terminali ograniczała działanie – pojawiły się problemy, ale też zmalał i popyt na część towarów. Sytuacja była ciężka, ale pomimo kilkunastu miesięcy jakie od tego czasu minęły i rozpoczęcia akcji szczepiennej wcale się nie poprawiła.

Wariant delta i problemy na Jedwabnym Szlaku

W ostatnich tygodniach co raz bardziej widoczne są problemy wynikające m.in. z chińska polityka zerowej tolerancji dla COVID-19 oznacza, że nawet po wykryciu tylko jedno przypadka zakażenia zamykane są porty lub terminale przeładunkowe – tak było ostatnio w Ningbo czy Shenzen. W Stanach Zjednoczonych ogromne problemy z obsługą ładunków w kontenerach mają porty i terminale obsługujące ruch z Azji.

Na Jedwabnym Szlaku zapewniającym transport lądowy z Chin do Europy opóźnienia niektórych pociągów z kontenerami sięgają nawet miesiąca. Jednym z poważniejszych problemów jest także ograniczona przepustowość terminala w Małaszewiczach, gdzie ładunki muszą zostać przeładowane na samochody lub normalny tor.

Azjatyckie porty mają nadal problem z obsługą ładunków – teraz w odróżnieniu od pierwszego okresu pandemii na lokalne problemy związane z koronawirusem nakłada się też znaczący wzrost popytu. Wiele amerykańskich i europejskich firm starało się bowiem przeczekać najgorszy okres kryzysu i nie uzupełniało przez wiele miesięcy zapasów. Po rozpoczęciu szczepień i powrocie krajowego popytu, zwłaszcza w USA, zaczęły znowu zamawiać.

Ceny frachtu w górę!

Jak podaje Financial Times cena przewozu jednego kontenera 40’ z Chin na zachodnie wybrzeże stanów zjednoczonych wzrosła do ponad 15 tys. USD, czyli wielokrotnie więcej od czasu sprzed pandemii. Bardzo wysokie ceny i wzrosty stawek utrzymują się także na innych kluczowych trasach czyli pomiędzy Chinami (Azją Wschodnią) a Europą czy wschodnim wybrzeżem USA.

Wg danych portalu freightos.com obecnie uśredniona (indeks FBX) cena przewozu jednego kontenera to ok. 9,5 tys. USD. W kwietniu 2020 roku indeks ten był na poziomie ok. 1,4 tys. USD. Obecnie portal ten pokazuje stawkę dla trasy z Chin do zachodniego wybrzeża USA na poziomie 15,8 tys. USD (ponad 18 tys. USD na początku miesiąca), zaś trasy z Chin do Europy na poziomie 14,1 tys. USD. W sierpniu 2020 roku było to odpowiednio dla każdej z tras 3,2 oraz 1,7 tys. USD.

Firmy zajmujące się spedycją morską starały się w pierwszych miesiącach tego roku nadrobić wcześniejsze zaległości i nadążyć za rosnącym popytem, ale wtedy właśnie doszło do zablokowania Kanału Sueskiego, co zdezorganizowało ruch morski.

Z danych przedstawionych przez Financial Times wynika, że w sierpniu ok. 350 kontenerowców, zdolnych do przewiezienia ok. 2,4 mln TEU oczekiwało na wejścia do portów. To ok. 4,6% globalnej pojemności statków tego typu. Najwięcej było ich w portach Chin, Azji Południowo-Wschodniej oraz na zachodzie USA.

Lepiej prędko nie będzie

Zarówno Maersk jak i Hapag-Lloyd nie spodziewają się znaczącej poprawy sytuacji w tym roku, a to oznacza, że mogą się pojawiać problemy z dostępnością niektórych towarów np. w okresie świątecznym (teraz powinny być już w drodze na zachodnie rynki np. ozdoby choinkowe, czy inne „sezonowe” produkty). W Europie i w mniejszym stopniu w USA mogą się zacząć pojawiać problemy z płynnością dostaw półproduktów dla sektora automotive czy przemysłu tekstylnego.






Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

PCC Intermodal jeździ Traxxami

Inżynieria i innowacje

PCC Intermodal jeździ Traxxami

inf. pras. 03 lipca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Intermodal i logistyka

Litwa: Samskip uruchamia nowe połączenie intermodalne z Kowna

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5