Partner serwisu
Drogi i autostrady

Świnoujście: Są pieniądze na tunel pod Świną

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-01-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl/UM Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Świnoujście: Są pieniądze na tunel pod Świną
fot. Radosław Drożdżewski (Zwiadowca21), GFDL, https://commons.wikimedia.org
Świnoujście otrzyma 775 mln złotych dofinansowania na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji szacowany jest na blisko 913 mln złotych. Pozostałą kwotę – 137 mln złotych – miasto dołoży z własnego budżetu. Tunel pod Świną ma być gotowy na przełomie 2021 i 2022 roku. Obecnie jest w pierwszym etapie przetargu.

– Na stałe połączenie mieszkańcy czekają od dziesiątek lat – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Dziś, mając zapewnienie o dofinansowaniu, rozpoczynamy ostatni etap, czyli wyłonienie wykonawcy i budowę tunelu. Wierzę, że najpóźniej za 5 lat, skończą się wreszcie kłopoty z przeprawą. Zarówno mieszkańcy, jak i goście odwiedzający nasze miasto, będą przejeżdżać tunelem.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek miasta Świnoujście o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów inwestycji. Decyzję CUPT o przyznaniu środków unijnych zatwierdzili również minister infrastruktury i budownictwa oraz minister rozwoju i finansów. Tym samym ostatecznie zakończył się proces decyzyjny w sprawie przyznania środków na tunel.

Wieloletnie starania

Starania o budowę tunelu, która połączy dwie wyspy miasto starało się od wielu lat. Jeszcze w 2006 roku zabezpieczone zostały środki – 2 mln zł – na opracowanie studium wykonalności dla tej inwestycji, a w 2007 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy ministrem transportu Jerzym Polaczkiem, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniewem Kotlarkiem oraz prezydentem Świnoujścia Januszem Żmurkiewiczem na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

Siedem lat później marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicza przyznał 4,5 mln złotych z RPO na opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego. To otworzyło drogę do ubiegania się o środki unijne dla tego zadania.

W ubiegłym roku podpisano aneks do porozumienia. Po tym fakcie GDDKiA jako inwestor zastępczy ogłosiła przetarg na realizację tego przedsięwzięcia.

Obecnie trwa pierwszy etap postępowania. Chęć budowy tunelu zgłosiło 14 wykonawców. Spośród nich zostanie wybranych maksymalnie dziesięciu, którzy zostaną zaproszeni do złożenia ofert cenowych. Przetarg jest prowadzony w trybie zaprojektuj i wybuduj. Ma być rozstrzygnięty w tym roku. Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2018.

Finanse po stronie miasta

Za zapewnienie finansowania jest odpowiedzialne miasto Świnoujście, które jest w tym przypadku inwestorem. Jak informuje biuro prasowe, prezydent zatrudnił pełnomocnika ds. budowy tunelu, który w imieniu samorządu będzie sprawował nadzór nad inwestycją. Do pełnienia tej funkcji zaangażowano osobę, która pracowała przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Jak informuje miasto, przejazd tunelem będzie bezpłatny przez pierwsze 5 lat. Potem na poziomie samorządu, który będzie utrzymywał tunel, zapadnie decyzja czy przejazd tunelem pozostanie bezpłatny czy też będą wprowadzone opłaty.

Potrzeba połączenia

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, spośród których trzy są zamieszkałe: Uznam, Wolin i Karsibór (najmniej liczna). Większość mieszkańców zamieszkuje wyspę Uznam, gdzie znajduje się również dzielnica nadmorska. Wyspa wolin pełni funkcję dzielnicy przemysłowej. Obecnie łączność pomiędzy wyspami Wolin i Uznam zapewniają dwie przeprawy promowe.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Blisko zatwierdzenia KPO?

Drogi i autostrady

Blisko zatwierdzenia KPO?

ep. 31 marca 2022

Unia dołoży 1,7 mld zł do budowy autostrady A1

Drogi i autostrady

Unia dołoży 1,7 mld zł do budowy autostrady A1

inf. pras./red. 31 sierpnia 2021

Prawie 110 mln zł Unii na A6 Kijewo – Rzęśnica

Drogi i autostrady

Można opiniować Krajowy Plan Odbudowy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Blisko zatwierdzenia KPO?

Drogi i autostrady

Blisko zatwierdzenia KPO?

ep. 31 marca 2022

Unia dołoży 1,7 mld zł do budowy autostrady A1

Drogi i autostrady

Unia dołoży 1,7 mld zł do budowy autostrady A1

inf. pras./red. 31 sierpnia 2021

Prawie 110 mln zł Unii na A6 Kijewo – Rzęśnica

Drogi i autostrady

Można opiniować Krajowy Plan Odbudowy

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5