Przez wiele miesięcy kwestia dróg w północno-wschodniej Polsce – w obszarach województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – wzbudzała wiele wątpliwości. Ostatecznie jednak udało się ustalić ostateczny przebieg dróg w województwach i rozpoczęły się prace związane z ich budową. Wiemy również, co z drogami przez Biebrzański Park Narodowy, które wzbudzały wiele wątpliwości.
2025 rok przyniesie kilka działań w związku z drogami na Mazurach i Podlasiu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad spodziewa się wydania przez wojewodę podlaskiego decyzji ZRID dla S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ. Wcześniej natomiast mają zostać złożone wnioski o ZRID dla S16 Knyszyn – Krynice, S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo i S19 Sokółka Północ – Czarna Białostocka. Otrzymanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie prac, a łączna długość tych odcinków to ponad 54 kilometry. Jak natomiast wyglądają szczegółowo działania GDDKiA na tych województwach?
Drogi w województwie warmińsko-mazurskim
GDDKiA jest na etapie przygotowania dokumentacji związanej z budową i rozbudową ponad 270 kilometrów dróg w województwie warmińsko-mazurskim. Trwają prace przygotowawcze dla budowy drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Również prace nad dokumentacją są prowadzone przy rozbudowie drogi krajowej nr 53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, Dk51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo, a także DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika.
Na Mazurach zaplanowano również pięć inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, a na liście rezerwowej jest jeszcze obwodnica Dobrego Miasta.
– Na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek, a w tym roku ogłosimy przetarg na budowę obwodnicy Pisza. Dla obwodnicy Szczytna toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej (DŚU). Zakończyliśmy prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym obwodnicy Olsztyna i obecnie toczy się procedura odbiorowa. W tym roku wybierzemy najbardziej korzystny wariant inwestycji i złożymy wniosek o wydanie DŚU. Przygotowujemy również Studium przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta. W 2025 r. wybierzemy optymalny wariant przebiegu tej inwestycji – wymienia zespół prasowy GDDKiA.
Co z drogą S16 Mrągowo – Orzysz - Ełk?
80-kilometrowy odcinek S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk od dłuższego czasu był elementem głośniejszych dyskusji. W grudniu 2020 roku złożono wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie decyzji środowiskowej. GDDKiA zarekomendowała wówczas do realizacji wariant B prowadzący poniżej Baranowa w sąsiedztwie Mikołajek, który uzyskał w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki pod względem funkcjonalnym i środowiskowym z uwagi na długość trasy, dostępność transportową i wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
RDOŚ na koniec 2023 roku poinformował jednak, że realizacja w tym wariancie jest niemożliwa.
– Nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko, a w szczególności na żółwia błotnego objętego ochroną w obszarze Natura 2000 – przypomina GDDKiA.
Również w grudniu RDOŚ złożył pismo, w którym prosił o stanowisko, czy GDDKiA jest zainteresowana wariantem alternatywnym S17 – wariantem C – powyżej Uranek i poniżej Rynu. Po analizach, w sierpniu zgodzono się na realizację inwestycji w tym wariancie. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad aktualizuje raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i oczekuje, że jeszcze w tym roku nastąpi wydanie decyzji środowiskowej.
Drogi na Podlasiu
W przypadku województwa podlaskiego, 2024 rok przyniósł decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i rozpoczęcie budowy trzech fragmentów drogi ekspresowej S19 o łącznej długości 41,7 km i wartości kontraktów 1,37 mln zł. Są to odcinki Malewice – Chlebczyn, Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód i Deniski – Haćki. Oznacza to, że wraz z fragmentami, przy których prace rozpoczęto w 2023 roku obecnie realizowanych jest 7 z 13 odcinków S19 w województwie podlaskim.
Dodatkowo w minionym roku podpisano trzy umowy na projekt i budowę kolejnych odcinków S19 o długości 45,9 km i wartości 1,49 mld zł. To fragment na północ od Białegostoku, od Sokółki przez Czarną Białostocką, węzeł Białystok Północ, po węzeł Dobrzyniewo. Realizacja tej części jest planowana na lata 2025-28.
Nie ma natomiast cały czas rozstrzygnięcia ws. odwołań od decyzji środowiskowej na odcinek S19 między węzłem Białystok Zachód a miejscowością Ploski nad Narwią , czyli tak zwaną południową obwodnicą Białegostoku.
Do przodu poszły natomiast prace przy pierwszym odcinku S16 na Podlasiu. Chodzi o fragment Knyszyn – Krynice o długości 8,4 km, do którego podpisano w maju umowę na projekt i budowę. Wartość kontraktu to 314,7 mln zł, a wykonawca ma zrealizować go w systemie projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy. GDDKiA planuje w tym roku uzyskać decyzję ZRID, a budowę na lata 2026-2028.
W przypadku Programu budowy 100 obwodnic, w województwie planuje się pięć inwestycji. Dwie z nich są w realizacji od 2023 roku – to obwodnica Sztabina i Suchowoli, które mają być oddane w drugiej połowie tego roku. Na początku minionego sierpnia z kolei podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Białobrzegów, która ma być gotowa w 2028 roku. Na etapie przygotowań są z kolei prace nad obwodnicami Augustowa w ciągu DK16 i Zambrowa w ciągu DK63/66.
Drogi przez Biebrzański Park Narodowy
Dużo dyskusji wzbudzało planowanie dróg przez Biebrzański Park Narodowy. W pierwotnej wersji tymi terenami miały przechodzić nawet trzy drogi ekspresowej. Sytuacja ta wywołała wiele sprzeciwów ze strony ekologów i mieszkańców, co wpłynęło na ostateczną decyzję.
– Obecnie teren Parku przecinają dwie drogi krajowe: DK8 na wysokości Sztabina oraz DK65 w sąsiedztwie Twierdzy Osowiec. W budowie jest obwodnica Sztabina, a po rozmowach z Komisją Europejską i samorządowcami wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury ustaliliśmy, że w korytarzu drogowej „ósemki” powstanie bezkolizyjna, dwujezdniowa droga (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach) w standardzie drogi ekspresowej. W przypadku odcinka w okolicy Osowca, leżącego w ciągu Knyszyn - Ełk, plan minimum to droga jednojezdniowa w układzie 2+1, z obwodnicami Moniek i Grajewa – wyjaśnia GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia również, że dzięki ich działaniom „Podlasie zyska nie jedną, a aż dwie nowe, bezpieczne i komfortowe drogi”.
– Co ważne – zadbamy przy tym o obszary cenne przyrodniczo, czyli jeden z najcenniejszych terenów nie tylko w Polsce, ale i w Europie – Biebrzański Park Narodowy. Ochrona tego miejsca jest naszym pokoleniowym obowiązkiem. Tego też oczekuje od nas wspólnota europejska, do której należymy – dodaje zespół prasowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.