W Ministerstwie Infrastruktury nie są prowadzone, ani nie są planowane prace związane z objęciem odcinków dróg ekspresowych opłatami za przejazd pojazdów lekkich – wyjaśnia resort infrastruktury w odpowiedzi na publikacje medialne.
Ministerstwo odniosło się w ten sposób do publikacji RMF, w której napisano wynikało, że „w ciągu niespełna roku rząd ma wprowadzić opłaty na 1400 kilometrach dróg krajowych i autostrad w Polsce”. Jak wskazano taki zapis znalazł się w Krajowym Planie Odbudowy, który został w tym tygodniu zatwierdzony przez Komisję Europejską. Jak napisał RMF, 1400 km nowych dróg ekspresowych i autostrad ma być objętych opłatami na koniec I kwartału 2023 roku.
W odpowiedzi na publikację ministerstwo wyjaśniło, że owszem, rozszerzenie systemu poboru opłat jest planowane, ale będzie ono dotyczyło wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów.
„Docelowo system poboru opłat od tych pojazdów powinien objąć wszystkie autostrady i drogi ekspresowe wybudowane i oddane w użytkowanie od ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych. Sieć objęta opłatą elektroniczną od tych pojazdów będzie sukcesywnie rozszerzana o nowe odcinki dróg oddawane do ruchu” – pisze Ministerstwo Infrastruktury i dodaje, że będzie to wypełnienie zobowiązań zawartych w Krajowym Planie Odbudowy.
Przypomnijmy, opłaty za korzystanie z dróg ekspresowych oraz niektórych dróg krajowych nie są nowością. Od lipca 2011 roku były one pobierane w formie elektronicznej (wprowadzono wówczas system ViaToll). W odniesieniu do dróg ekspresowych i niektórych krajowych) dotyczyły one jednak pojazdów ciężkich, tj. o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusów. Od początku było też wiadome, że sieć dróg płatnych – dla pojazdów ciężkich – będzie rozszerzana wraz z budową kolejnych odcinków dróg.
W momencie wprowadzania systemu ViaToll w płatnej sieci było 649 km autostrad, 554 km dróg ekspresowych i 370 km dróg krajowych. Potem sieć kilkukrotnie była rozszerzana, przy czym po raz ostatni w 2017 r. Mimo że do ruchu oddawane były kolejne odcinki dróg, nie włączano ich do sieci z uwagi na planowane zmiany w systemie poboru opłat – umowa na ViaToll kończyła się w listopadzie 2018 r. W związku z rozważaną zmianą technologii z radiowej na satelitarną, zaniechano kolejnych rozszerzeń sieci argumentując, że pociągnęłoby to za sobą koszty rozbudowy infrastruktury, a więc zysk z rozszerzenia byłby niewielki.
Środki z opłat za korzystanie z dróg trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, a stąd zasilają budżet na nowe inwestycje drogowe. Zaniechanie rozszerzenia sieci przez kilka lat – jak zwracała uwagę część ekspertów – to realny ubytek w budżecie na drogi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.