Partner serwisu
Drogi i autostrady

Drogi ekspresowe będą płatne. Ale nie dla osobówek

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-06-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Drogi ekspresowe będą płatne. Ale nie dla osobówek
Fot. Google Maps
W Ministerstwie Infrastruktury nie są prowadzone, ani nie są planowane prace związane z objęciem odcinków dróg ekspresowych opłatami za przejazd pojazdów lekkich – wyjaśnia resort infrastruktury w odpowiedzi na publikacje medialne.

Ministerstwo odniosło się w ten sposób do publikacji RMF, w której napisano wynikało, że „w ciągu niespełna roku rząd ma wprowadzić opłaty na 1400 kilometrach dróg krajowych i autostrad w Polsce”. Jak wskazano taki zapis znalazł się w Krajowym Planie Odbudowy, który został w tym tygodniu zatwierdzony przez Komisję Europejską. Jak napisał RMF, 1400 km nowych dróg ekspresowych i autostrad ma być objętych opłatami na koniec I kwartału 2023 roku.

W odpowiedzi na publikację ministerstwo wyjaśniło, że owszem, rozszerzenie systemu poboru opłat jest planowane, ale będzie ono dotyczyło wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów.

„Docelowo system poboru opłat od tych pojazdów powinien objąć wszystkie autostrady i drogi ekspresowe wybudowane i oddane w użytkowanie od ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych. Sieć objęta opłatą elektroniczną od tych pojazdów będzie sukcesywnie rozszerzana o nowe odcinki dróg oddawane do ruchu” – pisze Ministerstwo Infrastruktury i dodaje, że będzie to wypełnienie zobowiązań zawartych w Krajowym Planie Odbudowy.

Przypomnijmy, opłaty za korzystanie z dróg ekspresowych oraz niektórych dróg krajowych nie są nowością. Od lipca 2011 roku były one pobierane w formie elektronicznej (wprowadzono wówczas system ViaToll). W odniesieniu do dróg ekspresowych i niektórych krajowych) dotyczyły one jednak pojazdów ciężkich, tj. o DMC powyżej 3,5 t oraz autobusów. Od początku było też wiadome, że sieć dróg płatnych – dla pojazdów ciężkich – będzie rozszerzana wraz z budową kolejnych odcinków dróg.

W momencie wprowadzania systemu ViaToll w płatnej sieci było 649 km autostrad, 554 km dróg ekspresowych i 370 km dróg krajowych. Potem sieć kilkukrotnie była rozszerzana, przy czym po raz ostatni w 2017 r. Mimo że do ruchu oddawane były kolejne odcinki dróg, nie włączano ich do sieci z uwagi na planowane zmiany w systemie poboru opłat – umowa na ViaToll kończyła się w listopadzie 2018 r. W związku z rozważaną zmianą technologii z radiowej na satelitarną, zaniechano kolejnych rozszerzeń sieci argumentując, że pociągnęłoby to za sobą koszty rozbudowy infrastruktury, a więc zysk z rozszerzenia byłby niewielki.

Środki z opłat za korzystanie z dróg trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, a stąd zasilają budżet na nowe inwestycje drogowe. Zaniechanie rozszerzenia sieci przez kilka lat – jak zwracała uwagę część ekspertów – to realny ubytek w budżecie na drogi. 

Najbliższe rozszerzenie ma objąć 1500 km dróg.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Drogi i autostrady

Ministerstwo o e-Toll: W 2022 r. wpływy były najwyższe od kilkunastu lat

Grzegorz Rekiel 01 sierpnia 2023

Bezpłatne autostrady od 1 lipca? Rząd przyjął projekt ustawy

Drogi i autostrady

Minister obiecuje, że państwowe autostrady nie podrożeją

Drogi i autostrady

Kierowcy znów dostali po kieszeni. Podrożała A2

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5