Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach podpisał umowę z częstochowską spółką Drog-Bud dotyczącą przebudowy dwóch fragmentów drogi wojewódzkiej nr 491. W ramach inwestycji o wartości ponad 350 mln zł zmodernizowanych zostanie 28 kilometrów trasy. Realizacja inwestycji poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania z Częstochowy do Działoszyna, a także Wielunia, Kłobucka i Pajęczna.
W marcu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” o
przetargu na przebudowę drogi wojewódzkiej nr 491 na fragmencie łączącym granice administracyjne Częstochowy z granicą województw śląskiego i łódzkiego. Przetarg został podzielony na dwa zadania, dotyczące przebudowy odcinków liczących razem 28 kilometrów długości. To fragment stanowiący większość przebiegu DW nr 491, która liczy łącznie 35 kilometrów. Trasa łączy Częstochowę z Działoszynem, stanowi także alternatywę dla dróg krajowych dla kierowców zmierzających w stronę Wielunia, Kłobucka, czy Pajęczna.
OpenStreetMap
Pierwsze zadanie dotyczy prac na ok. 17-kilometrowym odcinku, z kolei zadanie drugie obejmuje przebudowę odcinka o długości ok. 11 kilometrów. Granica odcinków znajduje się w miejscowości Łobodno. Obydwa zadania powinny zostać zrealizowane w terminie 43 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy. Obydwa odcinki przeznaczone do modernizacji znajdują się na terenie gmin Kłobuck, Miedźno i Popów w powiecie kłobuckim. Zakres prac jest szeroki.
Saługa: Stawiamy na nowe technologie i trwałość
Cały modernizowany odcinek zostanie dostosowany do standardu właściwego drodze klasy technicznej G, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś, czy 3,5 metrów szerokości pasa ruchu. Przebudowanych zostanie także sześć obiektów mostowych, w tym wiadukt nad linią kolejową. W trzech miejscowościach zaplanowano budowę skrzyżowań o ruchu okrężnym. W wybranych lokalizacjach zaplanowano także budowę chodników i sygnalizacji świetlnej. Powstaną również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, kanał technologiczny, przejazdy gospodarcze oraz przepusty.
– To niezwykle ważna realizacja, nie tylko z perspektywy subregionu północnego, ale całego województwa. Modernizujemy i poprawiamy jakość infrastruktury drogowej w całym regionie. To krok w stronę lepszego komfortu jazdy, rozwoju gospodarczego, ale przede wszystkim bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Stawiamy na nowe technologie i trwałość – powiedział marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
70 mln zł oszczędnościSamorządowi wojewódzkiemu udało się sporo zaoszczędzić – według wcześniejszych szacunków inwestycja miała pochłonąć aż 420 mln zł. Władze regionu liczą na to, że dzięki zastosowaniu materiałów o podwyższonej trwałości uda się uniknąć większych inwestycji na zmodernizowanym odcinku przez okres 50 lat – wszystkie warstwy bitumiczne mają zostać wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych.
W przetargu głównym kryterium oceny ofert była oczywiście cena. Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, z tego tytułu potencjalni wykonawcy mogli uzyskać maksymalnie 60% punktów. Zamawiający przewidział aż trzy kryteria pozacenowe. W ramach kryterium okresu gwarancji można było uzyskać do 10% punktów. Z kolei za wartość wtórnego modułu odkształcenia E2 podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej oraz równość podłużną warstwy ścieralnej przewidziano po 15% punktów.