ZDW Katowice otworzył dla ruchu wschodnią obwodnicę Raciborza. Nowa droga sprawi, że ruch tranzytowy na kierunku Rybnik – Opole będzie wyprowadzony poza centrum miasta.
Obwodnica, którą na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach zbudowała firma Strabag za 296,1 mln zł, ma 7,83 km długości na odcinku od Rudnika-Miedoni (skrzyżowanie z DK 45 Racibórz-Opole) wzdłuż wałów kanału Ulga do skrzyżowania z Piaskową-Rybnicką.
Otwarta wschodnia obwodnica Raciborza to część większego projektu dla drogi Racibórz – Pszczyna. Jak zaznacza Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, nowa trasa została wykonana w taki sposób, aby przez najbliższe pół wieku nie trzeba było przeprowadzać na niej generalnych remontów. – Przyjęliśmy taki system projektowania i wykonawstwa, żeby właśnie nie wracać ciągle na to, co już zostało zrobione. To jest najnowsza tendencja na świecie, biorąc pod uwagę tzw. cykl życia, że to co jest tanie na początku, to jest potem drogie w eksploatacji. Lepiej dołożyć środków i tylko prowadzić prace utrzymaniowe – wyjaśnił Tabor.
Obwodnica otrzyma oznaczenie DW 935, a dotychczasowy przebieg drogi wojewódzkiej oznaczonej tym numerem przejdzie pod zarząd miasta. Zrealizowana inwestycja to fragment planowanej całościowej modernizacji DW 935 na odcinku od skrzyżowania z DK 45 w Raciborzu do granicy Rybnika. Obecnie przebudowywany jest także odcinek DW 935 od Raciborza do Rzuchowa (skrzyżowanie z DW 933). Cały proces przygotowania inwestycji i jej realizacji zajął prawie 9 lat.
Historia budowy nowego traktu rozpoczęła się w czerwcu 2013 roku, kiedy to Racibórz podpisał umowę z biurem projektowym na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Dopiero z końcem czerwca 2018 roku uzyskano decyzję wojewody śląskiego o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co pozwoliło w sierpniu 2019 roku podpisać umowę z firmą Strabag Infrastruktura Południe. Jak przypomina ZDW w Katowicach, termin zakończenia budowy określono na 28 lutego 2022 r., co zostało dotrzymane.
Droga przebiega przez tereny rolne w gminie Rudnik i Racibórz Miedonia o ukształtowaniu pagórkowatym, omijając jednocześnie zabudowę. Obwodnicę poprowadzono równolegle do wałów przeciwpowodziowych rzeki Odra, na dalszym odcinku droga przekracza rzekę Odrę i biegnie dalej równolegle do wałów kanału Ulga, mija po prawej stronie stawy po wyrobiskach byłej cegielni i krzyżuje się z DW 919. Na dalszym odcinku droga przechodzi nad czynną linią kolejową nr 151 relacji Kędzierzyn-Koźle – Chałupki i skręca w prawo, kieruje się w stronę ul. Piaskowej, włączając się w istniejącą DW 935 poprzez skrzyżowanie w formie ronda. Obecnie trwa projektowanie następnych odcinków drogi Racibórz – Pszczyna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.