– Z budową przejścia granicznego w Budomierzu zarówno władze samorządowe, jak też lokalna społeczność, wiązały duże nadzieje. Niestety, tak się nie stało – ubolewa Józef Michalik, starosta lubaczowski. Oczywiście, przejście jest ważne, ale dla rozwoju gospodarczego dużo ważniejsza okazuje się poprawa w skomunikowaniu powiatu z resztą regionu i kraju.
Powiat lubaczowski zajmuje północno – wschodnie tereny województwa podkarpackiego, granicząc od wschodu z Ukrainą. Na jego terenie zlokalizowane zostało drogowe przejście graniczne w Budomierzu – dotąd najmłodsze na Podkarpaciu. Przejście, otwarte w grudniu 2013 r., obsługuje ruch osobowy i samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Pod względem rozwiązań organizacyjnych i architektonicznych jest jednym z najnowocześniejszych na granicy zewnętrznej UE. O podkarpackich przejściach granicznych napisaliśmy
TUTAJ
Ruch graniczny jest, ale bez wpływu na lokalną gospodarkę
Budowa przejścia granicznego Budomierz – Hruszew rozpoczęła się w 2010 r. Inwestycja kosztowała prawie 146 mln zł.
– Wraz z rozpoczęciem jego budowy liczyliśmy na przyciągnięcie do powiatu lubaczowskiego nowych inwestorów zainteresowanych rozpoczęciem tutaj działalności gospodarczych i utworzeniem nowych miejsc pracy. Niestety, tak się nie stało. Jedyne co zaobserwowaliśmy to wzrost małego ruchu przygranicznego, ale i w tym przypadku bardziej widoczny jest on w sklepach wielkopowierzchniowych, stanowiących własność firm zagranicznych, a nie w placówkach prowadzonych przez lokalnych przedsiębiorców – dzieli się spostrzeżeniem Józef Michalik.
Powiat potrzebuje komunikacyjnej integracji z regionem i krajem
Poprawa dostępności komunikacyjnej Lubaczowa i peryferyjnych obszarów województwa podkarpackiego z autostradą A4, a co za tym idzie z samym Rzeszowem i pozostałą częścią województwa oraz kraju, to w tej chwili najważniejsza potrzeba powiatu. – Jest to istotny warunek, którego spełnienie umożliwi rozprzestrzenienie się procesów rozwojowych, a też przyczyni się do integracji regionu w wymiarze gospodarczym i rynków pracy – podkreśla starosta Michalik.
W tej chwili starostwo stara się o uzyskanie dofinansowania na realizację projektu, którego głównym celem jest przebudowa ciągu dróg powiatowych od węzła autostradowego na A4 w Korczowej do Lubaczowa.
– Realizacja tej inwestycji pozwoli podjąć działania związane z promocją i rozwojem turystyki na terenie powiatu lubaczowskiego – zaznacza Józef Michalik. Powiat położony jest malowniczo w obrębie dwóch makroregionów geograficznych: Kotliny Sandomierskiej i Roztocza.
Planowana drogowa inwestycja również wzmocnieni oferty inwestycyjne terenów przygotowanych do zagospodarowania w podstrefach Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ponadto, jak zauważa starosta, będzie bodźcem do podjęcia innych inicjatyw gospodarczych potrzebnych do rozwoju tej części województwa podkarpackiego.
Warto też przeczytać:
Podkarpacie stawia na poprawę dostępności transportowej