Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o wartości ponad 348 mln zł z konsorcjum Mirbudu i Kobylarni na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S8 na 14-kilometrowym odcinku Ząbkowice Śląskie – Bardo. To kolejna umowa na realizację trasy na południe od Wrocławia. Cały ciąg do Kłodzka powstanie do 2033 roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w grudniu ubiegłego roku,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała pierwsze trzy umowy na realizację w systemie “projektuj i buduj” odcinków drogi ekspresowej S8 w województwie dolnośląskim. Dotyczą one trzech odcinków spośród planowanych sześciu, które połączą Wrocław z Kłodzkiem. Łączna wartość zawartych wówczas umów wynosi 1,07 mld zł. Inwestycje zrealizują Strabag Infrastruktura Południe, PORR oraz Budimex. Dziś GDDKiA podpisała umowę na realizację kolejnego odcinka.
Nowy odcinek, który za ponad 378 mln zł wybuduje konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, połączy węzeł Ząbkowice Śląskie Północ powstałym w ramach oddzielnego kontraktu z węzłem Bardo. Na liczącym 14 kilometrów długości fragmencie powstanie także węzeł Ząbkowice Śląskie Wschód.
Oferta konsorcjum Kobylarni i Mirbudu została uznana przez GDDKiA za najbardziej korzystną w kwietniu. Oprócz konsorcjum o kontrakt ubiegało się pięć innych podmiotów.
Obejście Ząbkowic Śląskich poniżej kosztorysu zamawiającego
Większa część nowego odcinka ma przebiegać na wschód względem istniejącej drogi krajowej nr 8, w nieznacznym stopniu wykorzystując jej dotychczasowy ślad – jak wskazuje GDDKiA, głównie na przecięciach. W jego przebiegu przewidziano węzeł Ząbkowice Śląskie Wschód, który umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 385. W ramach inwestycji zaplanowano szereg obiektów inżynierskich – pięć mostów, w tym cztery pełniące funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące funkcję przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad linią kolejową nr 137, określaną często mianem Magistrali Podsudeckiej. Nowy fragment umożliwi ominięcie Ząbkowic Śląskich, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, skrócenie czasów przejazdu oraz zwiększenie standardu życia społeczności lokalnej.
Oferta Mirbudu i Kobylarni jako jedyna została wyceniona na wyraźnie niższą kwotę niż kosztorys zamawiającego, określony na 496 mln zł. Spośród pozostałych ofert cztery były bliskie budżetowi GDDKiA, zaś jedna znacząco go przekroczyła. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu była cena – z tego tytułu można było uzyskać do 60% punktów. Zamawiający brał również pod uwagę przedłużenie okresu gwarancji jakości, za które można było otrzymać maksymalnie 30% punktów w odniesieniu do obiektów mostowych wraz z ich wyposażeniem oraz do 10% w przypadku ekranów akustycznych. Inwestycja ma zostać zrealizowana w terminie 39 miesięcy od dnia zawarcia umowy, nie licząc okresów zimowych w fazie prac budowlanych.
Do Kłodzka za 9 lat
Obecnie trwa przetarg na realizację odcinka Łagiewniki Zachód – Ząbkowice Śląskie przez Niemczę. W trakcie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Bardo – Kłodzko. Dla tego odcinka nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej, ponieważ trwają analizy dotyczące połączenia z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Dopiero po ich zakończeniu wybrany zostanie wariant preferowany, dla którego procedowany będzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Łączna długość wszystkich odcinków drogi ekspresowej S8 pomiędzy Wrocławiem a Kłodzkiem wyniesie ok. 87 kilometrów.
GDDKiA zakłada, że zakończenie całej inwestycji powinno nastąpić w 2033 roku. Tym samym bezpieczne, komfortowe i szybkie podróże samochodem z Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej będą możliwe za niespełna dekadę. Docelowo powstanie także fragment łączący Kłodzko z granicą polsko-czeską w Boboszowie. W przypadku kontynuacji prac po stronie czeskiej możliwe będzie stworzenie spójnego ciągu dróg szybkiego ruchu łączących Wrocław, Brno i Wiedeń, co byłoby niewątpliwie dużym impulsem rozwojowym, zarówno dla Dolnego Śląska, jak i Moraw.