Państwowy zarządca sieci dróg otworzył oferty w kolejnym przetargu na realizację drogi ekspresowej S8 w województwie dolnośląskim. Mowa o odcinku Ząbkowice Śląskie – Bardo. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Kobylarni i Mirbudu.
Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała pierwsze trzy umowy z wykonawcami na realizację fragmentu drogi ekspresowej S8 z Wrocławia w kierunku Kłodzka. Trzy nowe odcinki na południe od Wrocławia o łącznej długości 33 kilometrów mają połączyć węzły Kobierzyce Północ i Łagiewniki Zachód, a łączna wartość kontraktów wynosi 1,07 mld zł. Harmonogram prac zakłada, że każdy z nich zostanie oddany do użytku już we wrześniu 2027 roku. Inwestycje zrealizują Strabag Infrastruktura Południe, PORR oraz Budimex.
GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na realizację kolejnego fragmentu trasy, który połączy węzły Ząbkowice Śląskie Północ i Bardo. Kosztorys zamawiającego na realizację 14-kilometrowego odcinka wynosi 496 mln zł. Najtańsza oferta, którą złożyło konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, została wyceniona na ponad 378 mln zł. To niewiele ponad trzy czwarte budżetu GDDKiA.
Niemal wszystkie oferty w kosztorysie zamawiającego
Najniższa cena nie przesądza jednak o wyborze tej oferty – zamawiający oprócz ceny, za którą można uzyskać do 60% punktów w przetargu, bierze pod uwagę również przedłużenie okresu gwarancji jakości, za które można otrzymać do 30% punktów w odniesieniu do obiektów mostowych wraz z ich wyposażeniem oraz maksymalnie 10% w przypadku ekranów akustycznych.
Oferta Mirbudu i Kobylarni jest wyraźnie tańsza w porównaniu z pozostałymi. Większość ofert wyceniono na poziomie zbliżonym do budżetu zamawiającego. STRABAG przedstawił ofertę na kwotę 454 mln zł, Budimex oczekuje 458 mln zł, konsorcjum Polbud-Pomorze i BISEK ASFALT wyceniło swoją ofertę na 469 mln zł, natomiast PORR jest gotów zrealizować inwestycję za 473 mln zł. Najdroższą ofertę, znacznie przekraczającą kosztorys GDDKiA, złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które przedstawiło ofertę o wartości 549 mln zł.
Ząbkowice Śląskie zyskają obwodnicę
Większa część nowego odcinka ma przebiegać na wschód względem istniejącej drogi krajowej nr 8, w nieznacznym stopniu wykorzystując jej dotychczasowy ślad – jak wskazuje GDDKiA, głównie na przecięciach. W jego przebiegu przewidziano węzeł Ząbkowice Śląskie Wschód, który umożliwi połączenie z drogą wojewódzką nr 385. Planowany fragment umożliwi ominięcie miasta, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, skrócenie czasów przejazdu oraz zwiększenie standardu życia społeczności lokalnej. Inwestycja ma zostać zrealizowana w terminie 39 miesięcy od dnia zawarcia umowy, nie licząc okresów zimowych w fazie prac budowlanych.
W ramach projektu powstanie szereg obiektów inżynierskich – pięć mostów, w tym cztery pełniące funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące funkcję przejścia dla zwierząt oraz wiadukt nad linią kolejową nr 137, określaną często mianem Magistrali Podsudeckiej.
Kolejny przetarg, dotyczący budowy 17-kilometrowego odcinka między węzłami Łagiewniki Zachód i Ząbkowice Śląskie Północ, ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. Niestety bardziej odległa jest perspektywa ogłoszenia przetargu na kluczowy odcinek Bardo – Kłodzko. GDDKiA wyjaśnia, że wynika to z trwających analiz związanych z połączenia tego fragmentu z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Budowa drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem a Kłodzkiem ma zostać zakończona w latach 2028-2033. Docelowo powstanie także odcinek z Kłodzka do granicy polsko-czeskiej w Boboszowie.