Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do wojewody dolnośląskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla projektu przebudowy drogi krajowej nr 94 na odcinku pomiędzy miejscowością Marcinkowice a Oławą. Prace mają zostać zrealizowane na ponad 4-kilometrowym fragmencie trasy.
Pierwszą autostradą w Polsce, która została w całości ukończona, jest łącząca granicę polsko-niemiecką oraz granicę polsko-ukraińską autostrada A4. Równolegle do niej przebiega droga krajowa nr 94, popularnie określana mianem “starej czwórki” z uwagi na fakt, że przebiega w przeważającej mierze w śladzie dawnej drogi krajowej nr 4. Choć większość ruchu tranzytowego realizowana jest przez autostradę A4, “stara czwórka” zapewnia połączenie do wielu miast średniej wielkości, a także stanowi alternatywę dla autostrady w takich sytuacjach, jak wypadki. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadal realizuje inwestycje na DK nr 94, na przykład w zakresie budowy obwodnic oraz przebudowy i rozbudowy istniejących odcinków.
Jednym z nich jest odcinek na Dolnym Śląsku, łączący miejscowość Marcinkowice i liczącą ponad 33 tys. mieszkańców Oławę. Stanowi on fragment najkrótszego połączenia Oławy z Wrocławiem, przez co stanowi kluczową część układu drogowego aglomeracji wrocławskiej. Jego przebudowa realizowana jest w systemie tradycyjnym, co oznacza, że postępowanie przetargowe w zakresie realizacji robót budowlanych zostanie ogłoszone nie wcześniej niż po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, określanej popularnie mianem decyzji ZRID. Jak informuje GDDKiA, właśnie złożony został wniosek o jej wydanie.
Inwestycja przewiduje m.in. rozbiórkę istniejącej konstrukcji nawierzchni i zastąpienie jej nową, której parametry w zakresie nośności umożliwią przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. W efekcie odcinek będzie spełniał standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego. W ramach zadania zaplanowano także przebudowę istniejących połączeń z drogami gminnymi, obejmującą wydzielenie dodatkowych pasów ruchu dla skręcających w te drogi pojazdów. Powstanie także ponad 2-kilometrowy jednostronny ciąg pieszo-rowerowy. W ramach zadania wykonane zostaną również chodnik, nowe oświetlenie drogowe w obrębie skrzyżowań z drogami poprzecznymi i przejść dla pieszych, zatoki autobusow oraz azyle dla pieszych z oznakowaniem znakami aktywnymi.
Prace zostaną zrealizowane pomiędzy 117,275 a 121,710 kilometrem trasy. W tym miejscu zastrzec trzeba, że DK nr 94 ma nietypowy pikietaż – jest on kilka razy odliczany od zerowego kilometra. Aktualnie obowiązujący harmonogram realizacji inwestycji zakłada realizację robót budowlanych w latach 2026-2027. Oznacza to pewne opóźnienie względem pierwotnych założeń, w myśl których miały one zostać wykonane w latach 2024-2025. Zadanie zostało uwzględnione w Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku.
Docelowo DK nr 94 pomiędzy Wrocławiem a Oławą ma zostać rozbudowana na całej długości. Trwa także opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Oławy, której długość szacuje się na ok. 11 kilometrów. Inwestycja ma zostać zrealizowana w systemie “projektuj i buduj”, zaś przewidywany termin oddania do użytku określono na 2028 rok.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.