Rynek Infrastruktury
Prezydent Komorowski rozpoczął wizytę na Dolnym Śląsku właśnie od otwarcia mostu w Brzegu Dolnym. Most w Brzegu Dolnym spiął dziś oba brzegi Odry. Tym samym gmina Miękinia została połączona z gminą Brzeg Dolny. Most zastąpi dotychczasową przeprawę promową i ułatwi mieszkańcom dojazd do Wrocławia.
W uroczystości wzięli również udział marszałek Rafał Jurkowlaniec, wicemarszałek Jerzy Łużniak. Prezydent Komorowski odsłonił również tablicę z oficjalną nazwą „Most Wolności – 4 czerwca” (na pamiątkę pierwszych wolnych wyborów w Polsce w 1989r.).
Liczący 565 m długości i ponad 15 m szerokości most to jedna z najdłuższych przepraw w Polsce. Budowa rozpoczęła się jesienią 2011r. i kiedy zostanie ukończona stanowić będzie część Obwodnicy Aglomeracji Wrocławskiej, która w przyszłości połączy główne miejscowości okolic Wrocławia, stwarzając ich mieszkańcom możliwość wygodnego przejazdu bez konieczności wjeżdżania do stolicy Dolnego Śląska.
Wraz z mostem na Odrze powstał również inny most na rzece Jeziorce oraz 6 km dróg dojazdowych po obu stronach Odry. Koszt całej inwestycji to ponad 172 mln zł (84 mln zł to fundusze Unii Europejskiej).
Most w Brzegu Dolnym to część trasy, która połączy Żmigród, Brzeg Dolny oraz okolice Środy Śląskiej z autostradą A4. Dzięki przeprawie mieszkańcy Brzegu Dolnego i okolic dojadą do Wrocławia przez gminę Miękinia, co zdecydowanie skróci im trasę. Obecna, jedyna droga z Brzegu Dolnego i Wołowa do Wrocławia jest jedną z najbardziej eksploatowanych tras w naszym województwie.
Teraz ruch na tej trasie znacząco spadnie, co ułatwi życie mieszkańcom Obornik Śląskich i okolic. Budowa mostu i dróg dojazdowych to również ułatwienie dla tych, którzy we Wrocławiu pracują, a mieszkają np. w Wilkszynie czy innych miejscowościach gmin Miękinia czy Wisznia Mała. Czas dojazdu do pracy i z powrotem teraz znacznie się skróci.
Most w Brzegu Dolnym to już trzeci most na Odrze oddany do użytku w ciągu ostatnich trzech lat. We wrześniu 2012 roku otwarto przeprawę łączącą Ciechanów i Radoszyce. Leżący w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323 most kosztował 74 mln zł (z czego 31 mln to dofinansowanie z funduszy unijnych). Natomiast w lutym 2013 roku oddano do użytku pierwszy odcinek Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, w skład której wchodzi most w Łanach. Przeprawa ma 286 m długości i wraz z mostem na Oławie i nowymi estakadami, zapewnia możliwość przejazdu przez niedostępne do tej pory tereny zalewowe.