Szykowany przez kilka lat projekt utrzymania dróg wojewódzkich na terenie Dolnego Śląska w formule partnerstwa publiczno-prywatnego nie wyszedł. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei unieważniła przetarg w tej sprawie. Wartość ofert była poza zasięgiem finansowym administracji drogowej.
To miał być pionierski projekt w skali kraju. Administracja drogowa Dolnego Śląska miała pomysł na to, by zarządzanie drogami było bardziej efektywne, a mieszkańcy nie musieli bardzo długo czekać na poprawę stanu dróg w swoim regionie. Szybciej niż ograniczona rocznymi budżetami administracja mógłby – drogi wyremontować podmiot prywatny, który zainwestowałby środki, a potem odbierałby je przez kolejne kilkadziesiąt lat, w których utrzymywałby drogi.
W ręce prywatnego partnera miało być przekazanych 187 km dróg. Spośród nich 109 wymagałoby przebudowy, którą przedsiębiorca musiałby zrealizować w pierwszych latach funkcjonowania umowy partnerskiej. Utrzymanie – według pierwotnych planów miało być powierzone prywatnemu podmiotowi na okres do 2039 roku.
Wykonawca miał być wybrany w procedurze dialogu konkurencyjnego. Ta ruszyła wiosną 2014 roku. Nie było żadnych wzorców, trzeba się więc było uczyć na własnych błędach. Było mnóstwo pytań i odwołania do KIO.
Do otwarcia ofert cenowych doszło pod koniec lipca. Wczoraj DSDiK poinformowała o unieważnieniu przetargu.
W postępowaniu wpłynęły dwie oferty – od Budimeksu, warta 2,12 mld zł oraz od firmy Gulermack wyceniona na 2,83 mld zł. Inwestor, podczas otwarcia ofert poinformował, że dysponuje kwotą 252,254 mln zł. DSDiK przyznała, że kosztorys inwestorski opiewał na 1,035 mld zł
Administracja drogowa przyznała, że nie stać jej na realizację zadania w formule PPP – w ten sposób miało być utrzymywane 8 proc. sieci drogowej podległej samorządowi województwa. „Przeznaczenie tak dużej ilości środków finansowych do przebudowy i utrzymania zaledwie 187 km dróg w formule PPP jest nieracjonalne ekonomicznie w odniesieniu do pozostałej sieci dróg w zakresie realizacji zadań, wynikających z obowiązku nałożonego na zarządcę dróg wojewódzkich oraz społecznie nieuzasadnione” – wskazano.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.