Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obejścia Dobiegniewa. To kolejna obwodnica, która powstanie jeszcze w tej dekadzie w przebiegu drogi krajowej nr 22. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Dobiegniew to liczące 3 tys. mieszkańców miasto w powiecie strzelecko-drezdeneckim w województwie lubuskim. Przebiega tędy droga krajowa nr 22, licząca łącznie ok. 460 kilometrów długości, która łączy granicę polsko-niemiecką w Kostrzynie nad Odrą z granicą z obwodem królewieckim w Grzechotkach. Za sprawą inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic DK nr 22 zmieni oblicze na wielu fragmentach, czego przykładem jest odcinek przebiegający przez powiat wałecki, na którym powstaną aż cztery obwodnice.
Z kolei w województwie lubuskim na ostatniej prostej znajduje się budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich.Jeszcze w tej dekadzie obwodnicę w przebiegu DK nr 22 zyska także przywołany wcześniej Dobiegniew. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła bowiem przetarg na jej zaprojektowanie i wybudowanie. Nowa droga będzie miała blisko 6 kilometrów długości. Na obwodnicy przewidziano budowę czterech skrzyżowań z istniejącymi drogami, dwóch wiaduktów drogowych, wiaduktu nad linią kolejową nr 351, łączącą Poznań ze Szczecinem, a także mostu nad Mierzęcką Strugą. Trasa ominie Dobiegniew od strony południowo-wschodniej.
Przypomnijmy, że decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydano w tym roku we wrześniu, o czym wówczas informowaliśmy.Jak wskazuje GDDKiA w informacji prasowej, realizacja inwestycji przyczyni się do wyprowadzenia z Dobiegniewa ruchu tranzytowego, co przełoży się na poprawę standardu życia mieszkańców, a to za sprawą poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu oraz ograniczenia emisji hałasu i spalin. Spodziewane jest ponadto skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Gorzowem Wielkopolskim a Wałczem. Podobnie jak inne drogi krajowe budowane bądź modernizowane przez GDDKiA, obwodnica będzie spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. nośność do 115 kN na oś, czy szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra.
Zamawiający przewidział 39 miesięcy na realizację zadania, począwszy od dnia zawarcia umowy z wykonawcą. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie oczywiście cena – podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, z tego tytułu będzie można uzyskać maksymalnie 60% punktów. GDDKiA przyjęła tylko jedno kryterium pozacenowe o 40-procentowej wadze w postaci przedłużenia okresu gwarancji jakości. Oferty będzie można składać do dnia 3 lutego 2025 roku do godziny 9:30. Ich otwarcie powinno nastąpić dwa kwadranse później.