Autostrada A1 Pyrzowice – Częstochowa, S8 Warszawa – Białystok oraz S17 Warszawa – Lublin to drogi, które będą ukończone do roku 2019. W sumie w tym okresie ma być wybudowanych 1360 km nowych tras.
Na kilometry planowane do ukończenia w perspektywie do roku 2019 złoży się blisko 58 km autostrad i 1245 km ekspresówek.
O planach w tym zakresie informowano podczas podsumowania ostatnich dwóch lat w resorcie infrastruktury i budownictwa. Jak powiedział minister Andrzej Adamczyk, dzięki zwiększeniu limitu finansowego na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych, mają być wybudowane: autostrada A1 między Tuszynem i Częstochową, autostrada A2 do Białej Podlaskiej, S17 do wschodniej granicy, Via Carpatia, a także obwodnice miast. Połączenia z portami
– Bardzo ważnym celem jest dla nas droga ekspresowa S3 – mówił szef resortu infrastruktury. – To ona połączy nasze porty z portami Europy. Nasze porty mają prawo być konkurencyjne, zrobimy wszystko, by były konkurencyjne w jak najszybszym czasie – dodał Andrzej Adamczyk. Jak istotną dla rozwoju portów wymienił też drogę S17, która w okolicach Lublina włącza się w Via Carpatię, a od Warszawy za pośrednictwem drogi S7 umożliwia dojazd do trójmiejskich portów.
Minister wspomniał też o skierowaniu do przygotowania dokumentacji technicznej dla drogi ekspresowej S11. – Część środków finansowych, którymi dysponujemy dedykujemy przygotowaniu inwestycji, aby w momencie gdy będzie możliwość finansowania realizacji, dokumentacja była gotowa – mówił Adamczyk.
20 mln zł za kilometr
Szef resortu infrastruktury i budownictwa odniósł się także do kosztów budowy dróg. Powiedział, że został podjęty dialog z branżą, wprowadzone zostały także nowe zasady przygotowywania umowy z wykonawcami oraz zapisy chroniące podwykonawców. To, według słów ministra, ma m.in. wpływ na cenę realizacji inwestycji drogowych.
– Zastaliśmy wiele przetargów w toku, nie mogliśmy ich przerwać, ale według nowych zasad przygotowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podpisaliśmy już jedną umowę na odcinek Via Baltica – mówil minister i podał, że koszt budowy jednego kilometra tej drogi wynosi 4,5 mln euro za kilometr. – Poprzednicy budowali średnio za ok. 10 mln euro za kilometr drogi ekspresowej – stwierdził. – Można osiągnąć i w tej dziedzinie sukces, można budować taniej – stwierdził.
– Przy tych wszystkich zasadach wartość kilometra budowanej drogi ma wynosić około 20 mln zł – dodał wiceminister Marek Chodkiewicz.
W realizacji zadania za 9,1 mld zł
W ramach PBDK 2014-2023 do tej pory zakończone zostały 24 zadania o wartość i 9,1 mld i długości 293 km. Obecnie w realizacji są 93 zadania o wartości 48,6 mld i długości 1243 km. W procesie przygotowawczym do przetargu czekają zadania o wartości 51,6 mld obejmujące 1200 km dróg.
W sumie w ramach programu ma powstać 3 267 km dróg, w tym 250 km autostrad.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.