Kierowcy przemieszczający się po Polsce mają obecnie do dyspozycji 4 295,4 km dróg szybkiego ruchu. Na tę liczbę składa się 1712 km autostrad i 2583,4 km dróg ekspresowych. Kolejnych 1409 km jest w budowie.
Te liczby – co optymistyczne – wciąż rosną wraz z otwieraniem kolejnych ukończonych odcinków. Obecnie GDDKiA ma w realizacji 108 zadań, w ramach których powstaje 1409,3 km szybkich dróg. Ich koszt to blisko 52 mld zł. Spośród budowanych dróg w ramach największego programu drogowego 254,6 km to autostrady.
Oprócz nich w trakcie realizacji jest 5 obwodnic ujętych w Programie budowy dróg krajowych. Łącznie to 28,8 km i koszt 527 mln zł.
Plan inwestora na ten rok to oddanie do ruchu co najmniej 385,5 km nowych dróg, w tym niespełna 40 km to autostrady, ok. 308 km to drogi ekspresowe a ok. 38 km obwodnice powstające jako drogi klasy GP.
Dla porównania, w ubiegłym roku sieć drogowa powiększyła się o 137,7 km.
Gdyby spojrzeć na to, co nas czeka w przyszłości, to w przygotowaniu jest obecnie 105 tzw. dużych zadań ujętych w PBDK. W sumie to 2093,6 km. Szykowana jest także realizacja 87 obwodnic, tj. 750 km.
Na rynek w tym roku ma trafić ok. 350 km w postaci przetargów na budowę dróg ekspresowych i obwodnic (to będą zlecenia szacowana na ok. 17,6 mld zł).
Obecnie drogowcy pracują także na istniejącej sieci – prace zmierzające do poprawy stanu dróg są prowadzone na 335 km. Mają wartość ok. 2,5 mld zł.