Skanska zakończyła prace związane z przebudową drogi krajowej nr 8 Bardo – Bardo Przyłęk w woj. dolnośląskim. Oprócz przebudowy drogi wykonawca ustabilizował też osuwisko.
Droga zmieniła się na odcinku długości ok. 1 km. Wykonana została jezdnia o szerokości 7 m i gruntowe pobocza. Przebudowane zostało skrzyżowanie z drogą gminą oraz zjazdy. Powstały nowe zatoki autobusowe, a także miejsce do kontroli pojazdów. Przebudowane zostały obiekty inżynierskie i odwodnienie, powstało także oświetlenie LED. Zainstalowano także urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
W zakres przebudowy weszła także stabilizacja osuwiska na długości 300 m. – Wykonaliśmy kompleksową konstrukcję geotechniczną, w skład której wchodziły elementy stabilizujące osuwisko wgłębnie i przypowierzchniowo, które umożliwiają bezpieczną eksploatacje drogi DK-8, ul. Głównej oraz sąsiedniego szlaku kolejowego – mówi Radosław Haleszczuk, kierownik budowy z firmy Skanska, cytowany w komunikacie.
Zabezpieczenie osuwiska zostało wykonane przy pomocy barier mikropalowych i konstrukcji gwoździowanej. Zastosowano także odwodnienie wgłębne osuwiska w postaci drenów wgłębnych.
Jak podkreśla wykonawca, na etapie realizacji trzeba było się mierzyć z wyzwaniami związanymi z położeniem drogi w terenie górzystym, a dodatkowo w sąsiedztwie linii kolejowej. Dodatkowo prace były realizowane pod ruchem.
– Największym wyzwaniem była realizacja zadania przy ciągłym ruchu samochodowym oraz wykonanie nowego przejścia kanalizacji deszczowej w poprzek drogi – podkreśla Radosław Haleszczuk. – Wykonaliśmy nowe przejście poprzeczne pod drogą kanalizacji deszczowej fi 1000, której wylot znajdował się na skarpie, ok. 4 m poniżej krawędzi drogi. Od wylotu wykonaliśmy kaskadę, która kończyła się na istniejącym przepuście pod linią kolejową. Wykonanie kanału deszczowego wraz ze studniami, zwieńczonego prefabrykowana kaskadą, wymagało zrobienia wykopu szeroko przestrzennego na głębokość 8 m w pobliży jezdni, po której odbywał się ruch samochodowy – wyjaśnia wykonawca.
Do montażu studni kaskadowych i prefabrykowanych elementów kanalizacji trzeba było użyć 250-tonowego dźwigu, znalezienie miejsca dla takiej maszyny samo w sobie było dodatkową trudnością.
Prace były realizowane od marca 2023 roku. Kosztowały 21 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.