Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Autor:

simetra

Data publikacji:
21-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA Kraków

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
DK28 w Kasinie Wielkiej – otwarcie w połowie wakacji
fot. gddkia
GDDKiA układa asfalt na odbudowanym odcinku drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej. Trasa powinna zostać otwarta w połowie wakacji, czyli dwa miesiące wcześniej niż pierwotnie planowaliśmy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA) prace na osuwisku zaczęła 4,5 miesiąca temu. „Na początku informowaliśmy, że odbudowa drogi potrwa do jesieni. Jednak bardzo dobra organizacja i tempo prac oraz sprzyjająca wiosną pogoda pozwolą nam na dużo wcześniejsze zakończenie. Na szczęście podczas robót nie doszło do żadnych nieprzewidzianych sytuacji, które na takim osuwisku są istotnym ryzykiem. Teraz układamy kolejne warstwy nawierzchni jezdni zbudowanej nad osuwiskiem. Do zrobienia zostają nam jeszcze pobocza, bariery, oznakowanie i roboty wykończeniowe. Musimy też uporządkować teren i pomalować znaki na jezdni” – pisze GDDKiA w komunikacie.

Zakres prac

W pierwszym etapie zadaniem było wzmocnienie terenu, żeby mógł tam w ogóle wjechać ciężki sprzęt. Rozebrana została nawierzchnia jezdni i warstwy ziemi o łącznej grubości ok. 2 m. Następnie wbito w grunt wzdłuż północnej krawędzi osuwiska 25 gwoździ o długości 16 m i średnicy 3,8 cm. Następnie połączono te gwoździe zbrojeniem (tzw. zbrojenie oczepu) i je zabetnowano.

„W tak powstałą ścianę, we wcześniej przygotowanych miejscach, wbiliśmy pod kątem 45 stopni kolejne 24 gwoździe o maksymalnej długości 22 m. Dzięki temu zbudowaliśmy konstrukcję, która stabilizuje teren osuwiska i pozwoliła nam bezpiecznie wykonać palowanie gruntu” – wyjaśnia GDDKiA.

„W kwietniu i maju wywierciliśmy i zabetonowaliśmy 96 zbrojonych pali, z których każdy ma długość 20 m. To był drugi etap prac. Na niespełna 100-metrowym odcinku osuwiska powstała podziemna konstrukcja, której łączna długość to prawie 2 km. Na tak zabezpieczonym osuwisku zbudowaliśmy w trzecim etapie prac żelbetowy ruszt – kratownicę, która łączy wywiercone wcześniej pale. Do jej budowy zużyliśmy 244 metry sześcienne betonu. Pale są wywiercone w trzech rzędach, w każdym po 32. Dwa rzędy zostały połączone belką grubości 0,5 m, belka łącząca trzeci rząd będzie ma 1 m. Długość każdej belki to 94 m. Wszystkie są ze sobą połączone poprzecznie – czytam w komunikacie Generalnej.

Osuwisko w Kasinie Wielkiej

Szczeliny i pęknięcia na jezdni drogi krajowej nr 28 w Kasinie Wielkiej pojawiły się 29 maja 2023 r. Początkowo miały od 10 do 20 cm szerokości i długość do 15 m, występowały na odcinku ok. 50 m. Wówczas zwężono drogę oraz wprowadzono ruch wahadłowy po południowej stronie jezdni tak, aby samochody nie jeździły bezpośrednio przy skarpie
.
Dzień później na terenie osuwiska kontrolę przeprowadzili przedstawiciele Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Nakazali oni natychmiastowe zamknięcie drogi ze względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ryzyko dalszego powiększania się osuwiska. Trasa została zamknięta 31 maja 2023 r., a we współpracy z Policją wytyczono awaryjny objazd. Osuwisko, po którym nie jeździły żadne samochody, było cały czas aktywne i pracowało. Szczeliny i pęknięcia pogłębiały się i objęły zasięgiem prawie 100 m jezdni.

W czerwcu przeprowadzono wstępną ekspertyzę geotechniczną, a w lipcu szczegółowe badania geotechniczne osuwiska. W ramach prac wykonano łącznie 14 odwiertów o łącznej długości 275 m. Najgłębsze odwierty miały 20 m. Okazało się, że osuwisko sięga ok. 12 m poniżej jezdni. To na tej głębokości jest tzw. płaszczyzna poślizgu osuwiska. Jego długość to ok. 90 m.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

S19: Jawornik – Lutcza  dla konsorcjum Gülermak i Budimex

Drogi i autostrady

Transprojekt zaprojektuje północny wylot S7 z Warszawy

Drogi i autostrady

Można już korzystać z całej obwodnicy Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Zobacz również:

S19: Jawornik – Lutcza  dla konsorcjum Gülermak i Budimex

Drogi i autostrady

Transprojekt zaprojektuje północny wylot S7 z Warszawy

Drogi i autostrady

Można już korzystać z całej obwodnicy Koszalina i Sianowa

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5