Można pokusić się o stwierdzenie, że obecnie stworzenie autonomicznych pojazdów, które będą w stanie szybko i bezpiecznie poruszać się bez żadnego udziału kierowcy to finalny cel, do którego dąży cała branża motoryzacyjna i transportowa. Jednym z sektorów, w których autonomiczne pojazdy mogłoby być najbardziej wykorzystywane jest transport towarów. Przedstawiciele koncernu Daimler twierdzą, że w ciągu najbliższych 10 lat samodzielnie poruszające się ciężarówki wyjadą na drogi.
Podczas targów CES 2019 przedstawiciele Daimlera ogłosili, że ich plan inwestycyjny przewiduje przeznaczenie 5,7 mln dolarów na rozwój programu dotyczącego autonomicznych ciężarówek. Według nowych informacji – jeszcze w 2019 roku mają rozpocząć się pierwsze testy, a przed 2030 rokiem ma zostać stworzony w pełni funkcjonalny autonomiczny pojazd ciężarowy.
Według aktualnych danych w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych każdego roku na drogach w stanach zjednoczonych ginie ok. 4 tys. osób. Głównie są to inni uczestnicy ruchu niż kierowcy TIRów. Zdaniem koncernu, autonomiczne pojazdy będą bardziej bezpieczne niż te kierowane przez człowieka i przyczynią się do znacznego zmniejszenia tej liczby. Dodatkowo, samodzielnie poruszające się ciężarówki będą bardziej wydajne i przyniosą korzyści ekonomiczne.
Daimler jest jednak świadomy trudności jakie stoją przed wprowadzeniem na drogi autonomicznych pojazdów. Nie chodzi tu jedynie o bariery technologiczne, ale także sceptyczne podejście wielu osób do takiego skoku technologicznego. Dlatego wdrożenie programu ma zająć dekadę.
Obecnie firma pracuje nad czwartym poziomem swoich autonomicznych ciężarówek, który zakłada w pełni samodzielny pojazd.
We wcześniejszych etapach człowiek chociaż pośrednio miał wpływ na poruszanie się samochodu. Trzeci poziom bezzałogowych tirów Daimlera przewidywał poruszanie się kilku ciężarówek w konwoju. To rozwiązanie, choć wyglądało dobrze na papierze, nie sprawdziło się w rzeczywistości.
Poziom drugi projektu zakładał stworzenie pojazdu, który mógł być częściowo kontrolowany na dużą odległość. Posiadał on m.in. system kontroli, który sprawdzi, czy TIR mieścił się w drogowych liniach. Produkcja tego typu ciężarówek ma rozpocząć się w lipcu br., a trafić na drogi mają one przed końcem 2019 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.