Władze miasta Świnoujście pracuje nad wnioskiem o unijne dofinansowanie inwestycji budowy tunelu pod Świną. Jak, według nieoficjalnych informacji, podaje „Gazeta Wyborcza” – niebawem może być ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy.
Inwestycja nabiera tempa
Zgodnie z przepisami miasto Świnoujście ma być inwestorem budowy stałej przeprawy pod Świną. Jego władze są zadowolone z obecnej sytuacji. – W kilka miesięcy tego roku zdarzyło się więcej rzeczy w sprawie tunelu niż przez kilka poprzednich lat – mówi Barbara Michalska, wiceprezydent Świnoujścia. Obecnie wciąż trwają rozmowy w sprawie inwestycji między miastem a stroną rządową.
Inwestycja jest współdzielona między Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i miastem. Formalnie to Świnoujście będzie inwestorem. Ponieważ zgodnie z ustawą o drogach publicznych miasta na prawach powiatu mają za zadanie utrzymanie i budowę wszystkich dróg – także tych mających status drogi krajowej. GDDKiA ma pełnić rolę tzw. inwestora zastępczego. Chodzi o to, że drogowa administracja ma doświadczenie i odpowiednie służby, by przeprowadzić przetarg, a potem kontrolować przebieg inwestycji.
Przetarg może pojawić się niebawemObecnie nie ma oficjalnych decyzji w GDDKiA kiedy ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy tunelu.
Jak, według nieoficjalnych informacji, podaje „Gazeta Wyborcza” – niebawem może to nastąpić w ciągu najbliższych tygodni.
Przeprawa ma być budowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca dostanie rok na zrobienie projektu. Pierwsze prace mogą ruszyć najszybciej w 2018 roku. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 760 mln zł. Miasto deklaruje, że w przypadku otrzymywania podatku gruntowego z gazoportu jest w stanie sfinansować 15% wartości inwestycji. Dofinansowanie unijne może wynieść do 85% wartości. Gdyby udało się takie pieniądze z UE pozyskać, inwestycja nie obciążyłaby budżetu państwa.