– W tym roku wybór wykonawcy, w przyszłym projekt, w 2018 początek budowy – to harmonogram prac nad tunelem pod Świną snuty przez wiceprezydenta Świnoujścia, Barbarę Michalską. Jak podaje „Gazeta Wyborcza” – możliwe, że już w przyszłym miesiącu inwestycja znajdzie się w rządowych planach.
Jak według nieoficjalnych informacji podaje „Gazeta Wyborcza” – korekty Programu Budowy Dróg i Autostrad do 2023 pozostawionego przez poprzedni rząd mają być niewielkie, jednak jedną z większych inwestycji, które mają zostać dopisane będzie budowa tunelu między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu.
Inwestycja coraz bliżej?– Wysłaliśmy do ministerstwa informację na temat zaawansowania prac, które już wykonaliśmy. Potem inicjatywa była po stronie rządu. W ostatnich tygodniach dwukrotnie byłam na spotkaniach z wiceministrem Jerzym Szmitem – mówi wiceprezydent Michalska, która w Świnoujściu jest odpowiedzialna za inwestycje.
Zdaniem przedstawicielki miasta w ostatnich miesiącach przyspieszyły i w kwietniu resort może określić formę finansowania przeprawy pod Świną. – Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad analizuje opracowany na nasze zlecenie program funkcjonalno-użytkowy. Być może jeszcze w marcu, ale raczej w kwietniu, ma być podjęta decyzja w sprawie formuły finansowania inwestycji – mówi Michalska.
Tunel nie w PPP Już wcześniej pojawił się pomysł współfinansowania tunelu przez zewnętrznego inwestora. Analiza całej sytuacji pokazała jednak, że nie będzie to dla niego opłacalne. Oznaczałoby to bowiem konieczność wprowadzenia opłat za przejazd tunelem, a one raczej nie gwarantowałyby zewnętrznemu inwestorowi zwrotu kosztów. W tej sytuacji realizacja inwestycji może zostać zrealizowana z budżetu państwa lub przez wsparcie funduszami unijnymi.
Chęć pomocy w finansowaniu wyraża także miasto. Przy szacowanym koszcie inwestycji ok. 760 mln zł Świnoujście już wcześniej deklarowało 15-procentowy wkład własny w inwestycję. Oznacza to kwotę 127 mln zł. – Nie cofamy tej deklaracji. Jednak warunkiem takiego wkładu własnego byłby wpływy z podatków od gazoportu w kwocie minimum 35 mln zł rocznie – zapewnia Michalska.
HarmonogramNajbardziej na budowie zależy miastu. Jeśli wszystko pójdzie po myśli jego władz, na wiosnę tunel znajdzie się w rządowych planach. Dalej, do końca roku, miałby być wybrany wykonawca. W 2017 roku trwały by prace projektowe, a w 2018 roku na plac budowy weszliby robotnicy. W takim trybie Świnoujście zyskałoby przeprawę do 2022 roku.
Jednak nie wiadomo czy cała sprawa potoczy się szybkim tokiem. Jeszcze nie dawno w rozmowie z „Radiem Szczecin” wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit, ciepło wyrażał się o zamianie tunelu na most. Jest on tańszy w utrzymaniu oraz w eksploatacji. Jego zdaniem nic nie jest przesądzone.
Źródła:
Gazeta WyborczaRadio Szczecin