Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych w rozmowie z „Gazetą Wyborczą” alarmuje, że budowa tunelu pod Świną metodą Tunnel Boring Machine (TBM) będzie katastrofą. – Nikt na świecie nie wierci tuneli w błocie – mówi członek organizacji. Ta metoda została jednak rekomendowana w Studium Technologiczno-Ekonomiczno- Środowiskowym (STEŚ). – Takie stwierdzenie to brak wiedzy w tym temacie – komentuje sprawę w rozmowie z portalem „RynekInfrastrutkury.pl” prof. Anna Siemińska-Lewandowska z wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.
Unieważnić przetarg
W październiku br. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych złożyło do Małgorzaty Stręciwilk, prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wniosek o unieważnienie postępowania dotyczącego budowy tunelu w Świnoujściu w ciągu drogi krajowej nr 93.
Jak podaje „
Gazeta Wyborcza” – zdaniem stowarzyszenia, inwestycja będzie katastrofą z uwagi na wybraną metodę, czyli TBM. – Jeszcze nikt na świecie taką metodą nie wiercił w błocie – alarmuje Andrzej Sulima, członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników.
Zdaniem inżynierów sposób, jaki został wybrany, jest „obarczony wielkim ryzykiem technicznym i ekonomicznym” oraz „nie gwarantuje wykonania obiektu o wysokich standardach technicznych, użytkowych i jakościowych” ze względu na warunki geotechniczne i hydrologiczne.
TBM wybrane w STEŚ
– W przypadku budowy stałej przeprawy między wyspami Uznam i Wolin analizowanych było bardzo dużo wariantów. Sprawa jest jednak bardzo złożona i wszystkie jej aspekty zostały przeanalizowane w STEŚ z 2010 roku. Ostatecznie, jak najlepsza, wybrana została rozwiązanie zakładające technologię TBM i odpowiedni tor – komentuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Organizacja twierdzi, że tańszym i mniej ryzykownym wyborem byłaby metoda zatapiania prefabrykowanych elementów. – Przy tym sposobie konieczne byłoby m.in. zamykanie toru wodnego Szczecin – Świnoujście co znacznie utrudniłoby pracę Portu Szczecin oraz mieszkańców Świnoujścia – podkreśla Grzeszczuk.
Wykorzystanie maszyny wiercącej popiera także ekspert z Politechniki Warszawskiej. – Stwierdzenie, że za pomocą TBM „nie można wiercić w błocie” jest nieprawdą. Ta technologia jest stworzona tak aby można było budować tunele praktycznie w każdym materiale. Da się więc wiercić zarówno w skale jak i w luźnym gruncie – komentuje Anna Siemińska-Lewandowska. – Można wymienić dużo przykładów podobnych do tunelu pod Świną gdzie użyto TBM. Chociażby tunel pod Martwą Wisłą, czy tunel w Hamburgu – dodaje.
Tunel pod Świną
W ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę przeprawy między wyspami Uznam i Wolin. Po dokładnym sprawdzeniu i weryfikacji 4 złożonych w postępowaniu ofert stwierdzono, iż najkorzystniejsza jest oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella.