Minister infrastruktury podpisał program inwestycji dla obwodnicy Słubic, która ma powstać w przebiegu drogi krajowej nr 31. Projekt został jednak ujęty w liście rezerwowej rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, dlatego nie wiadomo, kiedy będzie mógł zostać faktycznie zrealizowany. Tymczasem mieszkańcy i samorządowcy czekają na obwodnicę od przynajmniej kilkunastu lat…
Zatwierdzenie programu inwestycji przez ministra infrastruktury otwiera etap przygotowawczy, w ramach którego powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej, wraz z przygotowaniem dokumentacji projektowej. Przygotowane zostaną również dokumenty wymagane w postępowaniu administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Jak wskazuje resort infrastruktury w komunikacie prasowym, środki na realizację tych prac wyasygnuje gmina Słubice z własnego budżetu, natomiast za przetarg, nadzór i koordynację oraz rozliczenia odpowiadać będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Należy jednak podkreślić, że inwestycja została ujęta na liście rezerwowej rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, dlatego nie wiadomo, kiedy zostanie zrealizowana. Dlatego zawarta w komunikacie prasowym ogłoszonym przez Lubuski Urząd Wojewódzki fraza “rusza budowa obwodnicy Słubic” wydaje się jednak cokolwiek przesadzona…
W ramach inwestycji przewidywane jest powstanie ok. 10-kilometrowego odcinka drogi jezdniowej w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego. Nawierzchnia trasy ma być dostosowana do przenoszenia obciążeń na poziomie 11,5 tony na oś. Obwodnica przyczyni się nie tylko do zwiększenia komfortu życia społeczności lokalnej i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale również zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Słubic, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kolejną korzyścią będzie skrócenie czasu przejazdu z Zielonej Góry do Kostrzyna nad Odrą przez drogi krajowe nr 32, 29 i 31. – Cieszymy się z porozumienia i pierwszego ważnego kroku, który przybliża nas do tej bardzo ważnej inwestycji – powiedział wojewoda lubuski Władysław Dajczak w wypowiedzi dla Gazety Lubuskiej.
Długa historia starań o budowę obwodnicy
Co ciekawe, w przeszłości budowa obwodnicy Słubic została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. W roku 2007 wedle zapowiedzi GDDKiA inwestycja miała zostać zrealizowana w latach 2011-2012. Co więcej, wówczas udało się nie tylko zrealizować studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, ale nawet uzyskać decyzję środowiskową, zatwierdzającą wariant przebiegu. Planowano wówczas budowę 8-kilometrowego odcinka, składającego się z dwóch pododcinków rozdzielonych niewielkim fragmentem drogi krajowej nr 31 w dotychczasowym przebiegu.
Pierwszy z nich ominąłby Drzecin, przebiegając niemal prostolinijnie w kierunku południowo-zachodnim i skracając nieznacznie trasę. Drugi natomiast ominąłby Słubice od strony wschodniej w osi północ-południe, łącząc się z drogą krajową nr 29 nieopodal węzła Świecko na autostradzie A2. Na wysokości południowej części Słubic powstałby węzeł, zapewniający połączenie z tym miastem, jak i Kunowicami. Przez lata nie udało się jednak pozyskać środków na realizację projektu. Wobec powyższego dużą dezaprobatę wyrażali wielokrotnie samorządowcy i mieszkańcy. Nad ówczesnym stanem rzeczy w 2009 roku ubolewał nawet dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA Przemysław Hamera, wskazując w wypowiedzi dla “Gazety Lubuskiej”, że resort infrastruktury nie przyznał środków na realizację projektu pomimo wielokrotnych wniosków zarządcy państwowej sieci dróg.
Pozostaje zatem liczyć na to, że rządowy Program Budowy 100 Obwodnic zostanie rozszerzony, a inwestycje z listy rezerwowe w perspektywie najbliższej dekady doczekają się realizacji. W przeciwnym wypadku nadzieje mieszkańców i samorządowców znów zostałyby zawiedzione. Wagę inwestycji dla regionu zdaje się dostrzegać minister infrastruktury. – Obwodnica Słubic to jedna z najważniejszych inwestycji planowanych na pograniczu polsko-niemieckim. Jej podstawowym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Słubic oraz Drzecina. Dzięki rozdzieleniu ruchu lokalnego i tranzytowego nastąpi poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym jego niechronionych uczestników. Nowa inwestycja przyczyni się także do poprawy warunków życia mieszkańców poprzez zmniejszenie poziomu hałasu i ilości spalin – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.