Na to pytanie odpowiedź przygotowuje zespół inżynierów z Politechniki Gdańskiej. Na odcinku powiatowej drogi sprawdza na ile eksperymentalny przekrój „2 minus 1” jest w stanie pogodzić potrzeby wszystkich użytkowników drogi, zapewniając równocześnie bezpieczeństwo tzw. niechronionym uczestnikom ruchu.
Na 5,3-kilometrowym odcinku drogi powiatu chojnickiego w 2014 roku wykonano oznakowanie, którego rozwiązanie nazywane jest „2 minus 1”. Oznacza ono, najprościej ujmując, uszczuplenie szerokości jezdni dla ruchu pojazdów na rzecz pieszych i rowerzystów. Rozwiązanie jest eksperymentem badawczym, którego wyniki w zakresie poprawy bezpieczeństwa poznamy w 2017 roku.
Koncepcja badanego przekroju
„2 minus 1” to oznakowanie drogi wydzielające z jezdni zewnętrzne opaski przeznaczone dla ruchu pieszych i rowerzystów. Pomysł wykorzystania tego rozwiązania wyszedł od wicestarosty chojnickiego – Marka Szczepańskiego, który wcześniej już je widział na jakiejś peryferyjnej uliczce. – Po konsultacjach z sekretarzem Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – Jerzym Górą oraz z dr. inż. Kazimierzem Jamrozem z Politechniki Gdańskiej, znaleźliśmy sposób wprowadzenia takiego rozwiązania na naszej drodze – mówi Jacek Marciniak, zastępca dyrektora ds. Infrastruktury Drogowej w chojnickim starostwie. W tym przypadku chodziło o prawno – techniczne regulacje dopuszczające wykonanie niestandardowego oznakowania.
Oznakowanie „2 minus 1” jest stosowane na drogowych poligonach badawczych państw europejskich. Temu rozwiązaniu bliżej przyglądają się głównie Niemcy, Holendrzy i Duńczycy. Stamtąd – jak tłumaczy Artur Ryś z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej – pochodzi więc koncepcja adaptacji eksperymentalnego oznakowania na polskich drogach samorządowych.
– Potrzeba wprowadzenia u nas tego przekroju pojawiła się w ślad za naszymi poszukiwaniami rozwiązań dla dróg położonych poza głównymi ciągami, dla dróg o niewielkich natężeniach ruchu, na których występuje dość intensywny ruch pieszych i rowerzystów. To jest próba pogodzenia potrzeb ruchowych wszystkich na ograniczonej szerokości przekroju drogi – wyjaśnia Artur Ryś, pracujący w zespole badawczym chojnickiego programu pilotażowego, prowadzonego – w ramach Politechniki Gdańskiej – pod kierunkiem dr. hab. inż. Kazimierza Jamroza.
Nowe na rowerowym szlaku
Oznakowanie o ograniczonej szerokości w przekroju „2 minus 1” zastosowano na odcinku drogi powiatowej nr 2628G od Chojniczek do drogi wojewódzkiej nr 235. Wyznaczenie tej drogi wynikło z realizowanego w powiecie projektu „Marszruty kaszubskiej”. – W ramach tego projektu powstała sieć dróg rowerowych, zarówno wzdłuż dróg powiatowych jak też wojewódzkich i krajowych. Miejscowość Chojniczki jest połączona drogą rowerową z Chojnicami, jest też wykonane połączenie rowerowe z Chojnic do Brus. Brakowało natomiast łącznika właśnie na tym odcinku drogi powiatowej – tłumaczy Jacek Marciniak. W tym rejonie szlak rowerowy prowadzi w atrakcyjnym, zalesionym terenie. Brak jednak miejsca na wybudowanie odrębnej drogi dla rowerzystów stał się przyczynkiem do odkrycia nietypowego przekroju „2 minus 1”, który był możliwy do wykorzystania w istniejącym pasie drogi. Etap badań z perspektywą na prawne uznanie
5,3-kilometrowy odcinek drogi podzielono na trzy fragmenty o różnych dopuszczalnych prędkościach jazdy: Chojniczki – Jarcewo to 50 km/h, Jarcewo – Powałki to 60 km/h, a pomiędzy Powałkami a połączeniem z drogą wojewódzką nr 235 – 70 km/h. W październiku zeszłego roku zespół badawczy przygotował wstępny raport z badań eksperymentalnego przekroju w kontekście zachowania się kierowców względem niechronionych użytkowników ruchu. Artur Ryś zastrzega jednak, że jest jeszcze za wcześnie na wyciąganie wniosków. Badacze mają zbyt mało danych w odniesieniu do sezonowych zmian ruchu.
– Tam mamy do czynienia z ruchem turystycznym w sezonie letnim, w tym z ruchem rowerowym o różnej intensywności. Będziemy też potrzebowali wiedzy o zachowaniu uczestników ruchu z dodatkowo przeprowadzonych badań, np. w sezonie letnim. Jak na razie nie możemy jeszcze w pełni zidentyfikować wszystkich zalet i wad przekroju „2 minus 1” w naszych warunkach – podkreśla Artur Ryś.
W efekcie cyklu badań i ich pomyślnych wyników powstanie dokument, który zostanie złożony Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Uzyskanie pozytywnej opinii KRBRD będzie podstawą podjęcia prac legislacyjnych sankcjonujących to rozwiązanie w naszych przepisach technicznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.