Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czy PIR stanie się polskim EBOR-em?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
18-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czy PIR stanie się polskim EBOR-em?
fot. MSP
Odwołanie Mariusza Grendowicza z funkcji prezesa Polskich Inwestycji Rozwojowych generuje nie tylko konieczność znalezienia nowego szefa. Przede wszystkim, konieczne jest postawienie pytania, w jakim kierunku powinien ewoluować PIR.

Spółka PIR została powołana w połowie 2013 r. Intencją Ministerstwa Skarbu było utworzenie spółki celowej, która miałaby się zajmować dużymi projektami infrastrukturalnymi, kluczowymi z punktu widzenia rozwoju państwa. Jednym z celów było wypełnienie luki inwestycyjnej, jaka jest obecnie obserwowana w Polsce – co ma związek z faktem, że kończą się już projekty współfinansowane ze starej perspektywy unijnej (2007-13), a nowa perspektywa (2014-20) dopiero się rozkręca.

53 przeanalizowane inwestycje, jedna umowa…

Jednak przez ponad rok od powstania PIR zostało zrobione niewiele. Podpisana została tylko jedna umowa inwestycyjna: na zagospodarowanie złoża ropy (B8) na Bałtyku, należącego do Lotosu – projekt ten jest warty 480 mln zł. Wstępnie zaakceptowanych zostało w sumie 8 ofert, a przeanalizowanych – 53.

W tym miejscu przypomnieć należy m.in. planowaną budowę tunelu w Świnoujściu. W lutym br. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że inwestycja ta została przekazana do PIR. Sprawa utknęła w martwym punkcie, a kilka tygodni temu świnoujscy radni zwrócili się z apelem do Donalda Tuska o przyspieszenie działań w tej sprawie.

Od możliwości odwołania Mariusza Grendowicza media spekulowały już od dłuższego czasu. – Tego można się było spodziewać, bo inwestycji jest na razie bardzo mało – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Stanisław Lamczyk, poseł PO, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.

Jakie cele stawia rząd przed PIR? Włodzimierz Karpiński, minister skarbu, mówił pod koniec sierpnia br. podczas wystąpienia w Sejmie: – Spółka Skarbu Państwa PIR, zaangażuje do przyszłego roku ponad 10 mld zł w projekty inwestycyjne, w szczególności w infrastrukturę energetyczną, chemiczną i przemysłową.

Tę kwotę podał też kilka dni temu, w rozmowie z naszym portalem, Mariusz Grendowicz. Jego zdaniem, potrzeba cierpliwości: były prezes zwracał uwagę, że na przygotowanie samego projektu dla Lotosu trzeba było poświęcić aż 10 miesięcy.


PIR powinien zająć się wspieraniem innowacji

Jaka przyszłość czeka PIR? Nie brakuje głosów, że spółka powinna zostać przekształcona w polski odpowiednik Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. EBOR zajmuje się m.in. udzielaniem niskooprocentowanych pożyczek na inwestycje o charakterze publicznym, na znacznie bardziej preferencyjnych zasadach niż banki komercyjne. Beneficjentami pomocy z EBOR są w tej chwili 34 państwa.

– Przekształcenie PIR w „polski EBOR” to jedna z rozpatrywanych koncepcji, bo trzeba też pamiętać, że rozpatrywane są też zmiany zasad funkcjonowania Banku Gospodarstwa Krajowego [jedną z koncepcji jest połączenie PIR z BGK i stworzenie instytucji będącej swoistym „infrastrukturalnym funduszem inwestycyjnym” – przyp. red.]. Moim zdaniem, obszar zainteresowania PIR powinien koncentrować się przede wszystkim na takich dziedzinach, które są innowacyjne dla gospodarki i przyniosą korzyści w skali całego kraju. Mam tu na myśli przede wszystkim nowe technologie, poszukiwanie surowców. Inwestycje „specjalnego przeznaczenia” powinny być w kontekście funkcjonowania PIR znacznie ważniejsze niż takie inwestycje „konwencjonalne” jak np. drogi. Niezwykle ważne będzie też znalezienie dobrego prezesa. To nie może być administrator, to musi być pasjonat i wizjoner – dodaje Stanisław Lamczyk.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

Intermodal i logistyka

Rekordowe 6,5 mld euro wsparcia od EBI dla inwestycji w Polsce

inf. pra 21 kwietnia 2022

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Intermodal i logistyka

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej dzięki CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

Polski Fundusz Rozwoju sfinansuje Trasę Łagiewnicką

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5