W maju br. premier Mateusz Morawiecki ogłosił nowy program „Mosty dla regionów”. W jego ramach w ciągu 7-8 lat na inwestycje dot. obiektów inżynierskich na drogach samorządowych ma zostać przeznaczone ok. 2,3 mld zł. Obecnie rząd nie podaje informacji skąd pozyskane zostaną środki na realizacje programu. Ta inicjatywa może okazać się więc jedynie zmianą nazwy dofinansowania przyznawanego od lat ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury – od 1999 roku ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej dofinansowywanych jest każdego roku ok. 150 zadań na drogach samorządowych. Od 2008 roku priorytet mają inwestycje dotyczące obiektów inżynierskich.
Na przestrzeni tych lat w ramach tego programu na inwestycje przeznaczono ponad 6 mld zł. Od 2011 roku na ten cel wydawana jest taka sama kwota i jest to 335,9 mln zł. W tej sytuacji, jeśli środki w ramach rezerwy subwencji ogólnej miałyby być przekazywane w dalszym ciągu tak samo, to do 2025 roku byłoby to 2,351 mld zł.
„Mosty dla regionów” do 2025 roku
Według
informacji resortu infrastruktury, na program „Mosty dla regionów” do 2023-2025 roku przeznaczona ma zostać kwota w wysokości ok. 2,3 mld zł. Obecnie wiadomo, że na realizację prac przygotowawczych rząd przeznaczy 60 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa, co do dalszych środków aktualnie brak informacji. Oznacza to, że jeśli na ten cel pozyskane zostaną pieniądze właśnie z budżetu państwa z rezerwy subwencji ogólnej, a dotychczasowe wsparcie dla dróg samorządowych zostanie zlikwidowane to w rzeczywistości prawie nic się nie zmieni.
Jedyną zmianą byłoby to, że dotychczas wymagany był udział środków własnych zarządcy drogi w wysokości 50% kosztów realizowanego zadania. Teraz, jak informował premier
Mateusz Morawiecki – przedsięwzięcia miałyby być dofinansowywane w wysokości 80% ich wartości.
Przyszłość subwencji niepewna
Z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynika, że to, że w przyszłym roku znowu ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej zostaną w podobny sposób przekazane środki na drogi samorządowe nie jest wcale pewne.
– Na jesieni rozpoczną się prace nad ustaleniem kolejnych kryteriów służących do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z powyższej rezerwy w 2019 roku. Funkcjonowania rezerwy subwencji ogólnej w przyszłości jest uzależnione od tego, czy środki na ten cel będą zagwarantowane w kolejnych ustawach budżetowych – informuje resort.
Obcinanie środków na drogi lokalne
W ubiegłym roku głośno zrobiło się o potrzebach dróg lokalnych przy pomyśle podniesienia kosztów paliwa o 10 groszy na 1 litrze. Te pieniędzy miały zostać przeznaczona na fundusz wspierający drogi samorządowe. Ostatecznie, po dużym sprzeciwie społeczeństwa i opozycji nowa opłata paliwowa nie stała się rzeczywistością.
Mimo rządowych głosów dot. potrzeb dróg lokalnych, pieniądze na tę infrastrukturę nie rosną, a topnieją. Jest tak m.in. w przypadku tzw. schetynówek, czyli Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016- 2019. Na ten temat możecie przeczytać
TU.