Rynek Infrastruktury
Zaraz po odwołaniu Witeckiego i powiadomieniu o jego zastępcy, przedstawiciele branży z nadzieją odnosili się do nowej szefowej GDDKiA. – Mamy nadzieję, że zmiana na stanowisku szefa największego polskiego inwestora publicznego ułatwi współpracę i pozwoli na skuteczne przeprowadzeni trudnego procesu odbudowy polskiego rynku projektowego i wykonawczego – mówił w lutym portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
– Mówiąc szczerze nie zauważam żadnych istotnych zmian w podejściu pracowników GDDKiA do dialogu z branżą drogową i ekspertami od Warunków Kontraktowych FIDIC oraz od zamówień publicznych – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Tomasz Latawiec.
Zaznacza on, że z mediów można się dowiedzieć, że dialog jest kontynuowany oraz że zmienia się wzorcowe dokumenty wchodzące w skład Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na roboty budowlane i na usługę Inżyniera. Pojawia się jedno „ale”. – Ja, jako pełnomocnik czterech organizacji społecznych [SIDiR, OIGD, PZPB i ZPBUI], które zainicjowały prace Zespołów Roboczych GDDKiA nie uczestniczyłem w żadnym spotkaniu z GDDKiA od września ubiegłego roku – informuje prezes SIDiR.
– A co do wzorcowych warunków, mogę stwierdzić, że te które teraz stosuje Generalna Dyrekcja, są bardzo dalekie od tego co w trakcie prac w Zespołach proponowaliśmy. I w moim odczuciu wyjątkowo niesprawiedliwe wobec wykonawców, zwłaszcza z powodu nałożonych na nich ryzyk i uniemożliwienia dochodzenia roszczeń na drodze sądowej, co się w najbliższej praktyce okaże – ocenia Tomasz Latawiec.
Według członka Stowarzyszenia IDI szczególnego podkreślenia i komentarza wymaga kwestia braku wynagrodzenia dla Inżyniera za jego usługi w przypadku udzielenia wykonawcy robót budowlanych zamówień uzupełniających i dodatkowych. – Jest to dowód na nowe podejście GDDKiA do wykonawców. Teraz już oficjalnie i publicznie Generalna Dyrekcja deklaruje, że nie zamierza płacić za prace, które zleca. Do tej pory twierdzili tylko, że zamierzają płacić, ale jak sądy wydadzą korzystne wyroki. Teraz już od samego początku wiemy, że nie zamierzają płacić – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” prezes SIDiR.
Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.