Samorząd Częstochowy prowadzi obecnie prace na dwóch drogach krajowych: nr 46 i nr 91. Mają one m.in. pomóc w wyeliminowaniu ciężkiego ruchu tranzytowego z okolic centrum. Planowane są zaś budowy dróg istotnych dla przemieszczania się po mieście.
Wśród najważniejszych spośród toczących się inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Częstochowie należy wymienić przebudowę DK-91 (tzw. Gierkówki; al. Wojska Polskiego) czy DK-46 (ulice Główna i Przejazdowa wraz z budową nowego śladu drogi omijającego ul. św. Barbary). Na pierwszej ze wskazanych dróg trwa rozbiórka estakady w dzielnicy Raków, która zostanie zastąpiona nowym obiektem w formie półotwartej tuby. Wkrótce powstać mają m.in. dwa nowe skrzyżowania dwupoziomowe w miejscu dotychczasowych skrzyżowań w jednym poziomie z sygnalizacją świetlną, ronda i kładki dla pieszych. Na razie roboty są w fazie początkowej i potrwają do 2023 r., a ich wartość to 179 mln zł. 85 proc. tej kwoty pochodzi z funduszy unijnych.
Ważne roboty na miejskim odcinku „krajówki”
Prace w terenie na DK-46 rozpoczynają się natomiast na początku września tego roku i mają potrwać dwa lata. Zadanie kosztuje 98 mln zł (przy dofinansowaniu na poziomie 85 proc. kosztów) i obejmuje m.in. wspomniane wytyczenie nowego śladu. – Pozwoli to na wyprowadzenie ciężkiego ruchu z okolic centrum – podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. Podkreśla on, że przy każdej okazji do pozyskania środków zewnętrznych służby miejskie aplikują o dofinansowanie, a dobre przygotowanie dokumentacji skutkuje projektowaniem, a potem realizacją kolejnych inwestycji.
Zapewnia także, że miasto będzie starać się o środki z nowych programów rządowych. Na razie trudno wskazać konkretny zakres robót, na jaki samorząd chciałby pozyskać pieniądze, ale priorytetowo w najbliższych latach traktowane ma być m.in. planowane przedłużenie ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej połączona z budową nowego obiektu nad torami kolejowymi. Władze Częstochowy zamierzają też zrealizować drugi etap budowy ul. Korfantego czy wybudować tzw. węzeł Bugajska. – Ma być to nowe połączenie DK-91 od strony południowych krańców miasta z DK-46 w kierunku Jędrzejowa – tłumaczy nasz rozmówca.
W dobie pandemii dotacje zewnętrzne nabrały na znaczeniu
Sieć dróg zarządzana przez miasto liczy w Częstochowie ok. 650 km. – To rozległa sieć porównywalna długością np. do Wrocławia. Jej bieżące utrzymanie jest kosztowne, a budżet nie zawsze pozwala spełniać wszystkie potrzeby w tym zakresie – przyznaje przedstawiciel MZD. Mówi także, że samorząd stara się realizować prace nie tylko na „krajówkach”, ale i na osiedlach. Priorytetem mają być też roboty na obiektach mostowych i przedsięwzięcia o charakterze drogowo-odwodnieniowym.
W czasie pandemii koronawirusa niektóre zadania infrastrukturalne realizowane były z pewnymi opóźnieniami, które wynikały najczęściej z problemów kadrowych i zaopatrzeniowych wykonawców. – Dodatkowo pojawiły się obiektywne problemy finansowe, co ma swoje odzwierciedlenie w samorządowych finansach bieżących – powiedział Maciej Hasik. W dobie uszczuplenia środków miejskich i wzrostów cen w sektorze budowlanym szczególnie istotne stało się jego zdaniem pozyskiwanie funduszy zewnętrznych, które pozwalają zrekompensować zmianę uwarunkowań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.