Przedłużenie ulicy Korfantego w Częstochowie zakończyło się 5 miesięcy przed planowanym terminem. Na zlecenie miasta zrealizował je Strabag Infrastruktura Południe.
Chodzi o inwestycję drogową, która połączyła skwer Lotników z ul. Bugajską w Częstochowie. W ramach zadania powstało 1,8 km drogi klasy „Z” z dwiema dwupasowymi, dwukierunkowymi łącznicami o długościach 197 i 234 m.
Strabag przebudował też fragment DK-46 na odcinku 345 m i wybudował ciąg pieszo-rowerowy, który połączył się z istniejącą ścieżką rowerową prowadzącą w kierunku Olsztyna.
Wyświetl większą mapę
Istotnym elementem inwestycji był wiadukt kolejowy pod torami relacji Częstochowa – Kielce, którego konstrukcja powstała 68 metrów od nasypu kolejowego. Był realizowany w technologii nasuwania podłużnego.
– Po zapoznaniu się z technicznymi i terenowymi warunkami na miejscu, zaproponowaliśmy zamawiającemu alternatywną technologię wykonania wiaduktu. Konstrukcja mostowa wiaduktu wykonywana została przy nasypie kolejowym. Następnie rozebraliśmy fragment nasypu kolejowego, w miejsce docelowe nasunęliśmy konstrukcję i odbudowaliśmy rozebrany nasyp kolejowy. Ten sposób wykonania wiaduktu pozwolił nam na zminimalizowanie ograniczeń i utrudnień w ruchu kolejowym – mówi Andrzej Cogiel ze Strabag, cytowany w komunikacie.
Ważący 2000 ton wiadukt był przesuwany, po specjalnie przygotowanych torach ślizgowych, za pomocą 4 siłowników hydraulicznych o nośności 100 ton każdy. Konstrukcja przemieszczała się z prędkością 1,5-2,7 m na godzinę. Ta technologia pozwoliła zminimalizować utrudnienia na kolei. Ruch pociągów wstrzymany był jedynie na dwa tygodnie. Budowa wiaduktu w technologii planowanej pierwotnie spowodowałoby utrudnienia na dużo dłuższy czas.
– To połączenie już służy firmom działającym m.in. na terenach Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej a także ulokowanym na innych gruntach przemysłowych we wschodniej części miasta – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk. – To także alternatywna droga wyjazdu w z miasta na DK-46 w kierunku wschodnim dla wszystkich zmotoryzowanych oraz komfortowa trasa dla rowerzystów łącząca się z drogą od strony Olsztyna – dodaje.
Inwestycja kosztowała 60 mln zł, z czego połowa pochodziła z programu Polski Ład.
To był drugi etap budowy ul. Korfantego. Pierwszy odcinek został wykonany kilka lat temu. Wówczas powstała część od ronda Szwejkowskiego do Skweru Lotników.
Inwestycja została zakończona 5 miesięcy przed terminem wynikającym z umowy. Kontrakt przewidywał zakończenie prac jesienią.