Orlen otworzył stację tankowania wodorem Orelen Benzina w Pradze – Barrandov. Mogą z niej korzystać kierowcy samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów.
– Pierwsza stacja wodorowa Grupy Orlen w Czechach już działa. Dołącza ona do stacji uruchomionej w ubiegłym roku w Krakowie – mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen. Jak informuje, celem koncernu jest uruchomienie do końca dekady ponad 100 stacji tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Nowo otwarta stacja wodorowa Orlen Benzina w praskiej dzielnicy Barrandov jest bezobsługowa i dostępna 24 godziny na dobę. Przystosowana jest do tankowania wodorem samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Do dyspozycji kierowców są dwa dyspensery o ciśnieniu 700 barów dla aut osobowych oraz o ciśnieniu 350 barów na potrzeby samochodów ciężarowych i autobusów.
Jak podano w komunikacie, stacja została wybudowana przy wsparciu finansowym Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Do 2030 roku Orlen Unipetrol planuje udostępnić 28 stacji tankowania wodoru w Czechach oraz dwa terminale dystrybucji wodoru dla transportu kolejowego w Litvínovie i Neratovicach.
W Polsce kierowcy mają zyskać możliwość tankowania wodoru jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje są planowane w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie – te będą gotowe do połowy 2025 r.
Jak podaje Orlen w komunikacie, w Europie funkcjonują obecnie 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji jest 46 kolejnych punktów. Według rekomendacji organizacji ACEA – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów – rekomenduje, by w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 – nie mniej niż 1000.
Samochody zasilane wodorem zyskują w stosunku do samochodów elektrycznych czerpiących prąd z baterii na krótszym czasie ładowania (porównywalnym do tradycyjnych paliw) oraz dłuższym zasięgiem – nawet do 700 km. Jak podaje Orlen, zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km, natomiast pojemność zbiorników samochodów osobowych wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.
Orlen w swojej Strategii Wodorowej zakłada, że w Europie Centralnej do roku 203o zostanie udostępnionych ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego i kolejowego. Wodór będzie dostarczany do tych placówek dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku ma wynieść około 1 GW mocy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.