Budimex został wybrany na wykonawcę drogi D11 na odcinku granica państwa – Trutnov. Wartość kontraktu to ponad 11,3 mld koron czyli ponad 2 mld zł. To pierwszy kontrakt drogowy spółki w Czechach i największy jak dotąd poza Polską.
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (Ředitelství silnic a dálnic) we wrześniu otworzyła oferty na budowę D11 z Trutnova do granicy z Polską, gdzie D11 połączy się z naszą drogą ekspresową S3. Otrzymała 6 ofert, z których najkorzystniejszą okazała się ta złożona przez Budimex.
– Przez ostatnie lata naprawdę wiele się nauczyliśmy i warto to kolejny raz podkreślić. W efekcie co raz częściej składamy najlepsze oferty i w końcu zmierzamy do realizacji kontraktów. Jak każda najlepsza oferta również ta na D11 jest wypadkową dobrego przygotowania, odpowiedniej wyceny oraz dopasowania do możliwości firmy –
mówił kilka dni temu Adam Barszczyński, dyrektor kontraktu w Budimex. Budimex wygrywa na D11
Podczas odbywających się 14 listopada w Pradze „Dniach Polskiej Logistyki” minister transportu Czech Martin Kupka dość nieoczekiwanie zapowiedział, że
budowa odcinka autostrady D11 prowadzącego od Trutnowa do polskiej granicy ruszy już 19 grudnia tego roku. Już wtedy można było domniemywać, że Budimex zostanie wykonawcą tej drogi.
Te domysły zostały potwierdzone dzisiaj (22 listopad), kiedy postępowanie oficjalnie się zakończyło, a czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad ostatecznie wybrał Budimex jako wykonawcę. Zaproponowana przez polskiego wykonawcę kwota to ok. 11,352 mld koron czeskich, tj. ok. 2,156 mld zł. Jest to zatem nie tylko pierwszy w Czechach, ale również i największy kontrakt zagraniczny Budimexu.
W ramach prac nad D11 wybudowanych zostenie 21 km autostrady w tym trzy węzły, 28 obiektów inżynierskich o łącznej długości prawie 4km oraz dwa tunele. Firma z Polski będzie miała 54 miesiące na realizację kontraktu.
Jednym z kamieni milowych kontraktu jest 3-kilometrowy odcinek od granicy z Polską i przyłączeniem istniejącej na terenie Czech drogi krajowej do gotowej już po polskiej stronie trasy S3. Na jego oddanie do ruchu Budimex będzie miał 18 miesięcy od rozpoczęcia prac.
Cała inwestycja na odcinku od Trutnowa do granicy ma być gotowa w 2027 r. ale Czechom pozostanie jeszcze do wybudowania odcinek D11 Jaroměř – Trutnov, aby uzupełnić brakujący fragment trasy do Pragi.
Budimex na rynkach zagranicznych
W czerwcu 2021 r. nowy prezes Budimeksu Artur Popko zapowiedział początek szerokiej ekspansji firmy na rynki zagraniczne. –
Chcemy jednak rozwijać też nowe kierunki: wychodzić na rynki Czech, Słowacji – czego do tej pory nie robiliśmy. Planujemy poszerzyć działalność w Niemczech. Stworzyliśmy już odpowiednie struktury. W roku 2022 chcemy zacząć realizować tam kontrakty o łącznej wartości kilkuset mln złotych. Będziemy także zainteresowani wejściem na rynki krajów skandynawskich – mówił wówczas Popko.
Wejście na rynki zagraniczne okazało się zadaniem trudnym, ale nie niemożliwym. Budimex zgodnie z zapowiedziami zaczął składać oferty w przetargach w krajach sąsiednich i zaczął pozyskiwać kontrakty. Pod koniec października tego roku wśród zadań, na które Budimex złożył najkorzystniejsze oferty,
aż 8 mld zł stanowiły potencjalne kontrakty na rynkach zagranicznych.
Na rynku czeskim Budimex złożył najkorzystniejsze oferty także w postępowaniu na kolejny odcinek autostrady D35 w Kraju Pardubickim o wartości ok. 3,4 mld koron oraz na budowę nowej zapory w ramach suchego polderu na rzece Krounka w miejscowości Kutřino wartości ok. 565 mln koron. Te postępowania czekają na rozstrzygnięcie. Spółka nie ukrywa też swojego zainteresowania
czeskim programem budowy kolei dużych prędkości – chciałby przy tym budować nie tylko nowe linie, ale także obiekty kubaturowe w tym zapowiadane już nowe dworce kolejowe.
Spółka czeka także na rozstrzygnięcie postępowania
na Rail Baltikę na Łotwie, gdzie wchodzi w skład konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Spółka jest także aktywna na rynku niemieckim gdzie w ostatnim czasie ukończyła kolejny etap
prac na moście w Liepe, a w zakresie inwestycji kolejowych, które w mniejszej skali realizuje od lat, pozyskała
certyfikat Deutsche Bahn.
W październiku tego roku Budimex rozpoczął prace na pierwszym kontrakcie drogowym
na Słowacji gdzie rozbudowuję drogę D1 Bratysława – Triblavina.
Budimex na razie nie planuje zwiększania aktywności na kolejnych rynkach zagranicznych. – Na tę chwilę nie składamy ofert w innych państwach. Musimy ustabilizować sytuację, bo wejście na nowy rynek to zupełnie inne wyzwania i doświadczenia.
Wydaje nam się, że obecność na trzech rynkach zagranicznych równolegle to i tak bardzo dużo – mówił na początku października Maciej Olek, członek zarządu Budimex.
Po stronie polskiejPo polskiej stronie D11 łączy się z droga ekspresową S3, która na odcinku Kamienna Góra – Lubawka jest już gotowa. Wybudowany, choć nie oddany do użytku jest krótki odcinek tuż przy przejściu granicznym – ten czeka na kontynuację po stronie południowego sąsiada. Sąsiedni fragment, tj. Bolków – Kamienna Góra ma być gotowy w przyszłym roku.
Droga D11 w połączeniu z S3 zyskuje w ostatnich latach na popularności – to najszybsza i najwygodniejsza trasa, którą można z Czech dojechać nad Bałtyk, który w ostatnim czasie stał się wakacyjnym hitem wśród naszych południowych sąsiadów.