Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podsumowało programy prowadzone w obecnej perspektywie finansowej. Największym z nich jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), kolejne to instrument „Łącząc Europę” CEF oraz Program Operacyjny Polska Wschodnia.
Wszystkie prowadzone programy mają wartość przekraczającą 100 mld zł. Ich wykorzystanie rozkłada się w sposób następujący (stan na 31 grudnia 2018 roku):
Program |
Podpisane UoD (mld zł)
|
Zatwierdzone płatności (mld zł)
|
Pozostało (mld zł)
|
POIiŚ |
65,4
|
28,5 |
18,4 |
POPW |
1,6
|
0,5 |
0,1 |
CEF |
- |
2,9 |
14,9 |
2018 rok czasem kolei, portów i intermodalu w POIiŚ
W ramach największego z projektów prowadzonych w ramach tej perspektywy unijnej podpisano już umowy o dofinansowanie (UoD) o stanowiące łącznie 78,04% całej jego wartości i zatwierdzono 34% płatności w jego ramach. Dla poszczególnych sektorów wygląda to następująco (stan na 31 grudnia 2018 roku):
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Projekty |
UoD |
Płatności |
UoD |
Płatności
|
UoD |
Płatności |
UoD |
Płatności |
Drogowe |
17% |
3% |
16% |
13% |
28% |
14% |
14% |
17% |
Kolejowe |
10% |
0% |
14% |
4% |
16% |
6% |
38% |
8% |
Morskie i intermodalne |
0% |
0% |
3% |
0% |
30% |
6% |
40% |
2% |
Miejskie |
0% |
0% |
23% |
9% |
68% |
10% |
3% |
10% |
Pełniący obowiązki dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, podczas spotkania podsumowującego, poinformował, że z końcem 2019 roku zatwierdzone płatności mają stanowić 47% wartości całego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Łącznie ma zostać podpisanych 51 umów, które mają pozwolić na wykorzystanie 15% alokacji w 2019 roku. Po tym czasie wykorzystanie alokacji ma opiewać na 93%.
Kontraktowanie programu dla Polski Wschodniej na finiszu
W wysokim stadium zaawansowania jest obecnie Program Operacyjny Polska Wschodnia. Podpisane dotychczas umowy opiewają na 96% całkowitej alokacji. – Ostatnią umowę w ramach tego instrumentu planujemy podpisać w 2020 roku – podkreślał Przemysław Gorgol.
Obecny stan płatności w tym programie to 29% środków, czyli 0,5 mld zł. Z końcem roku ten wskaźnik ma mieć wartość 57%.
CEF: Ponad 30% zatwierdzonych płatności do końca 2019 roku
W nieco inny sposób działa instrument „Łącząc Europę” (CEF). W tym przypadku mamy do czynienia z kopertą narodową, która dla Polski wynosi 14,9 mld zł, czyli 4,12 mld euro. W jej ramach podpisywane są tzw. „Grant Agreement”, łącznie Polska zawarła ich już 29. To daje łączne wykorzystanie środków finansowych z CEF na koniec 2018 roku na poziomie 16%. W podziale na poszczególne sektory wykorzystanie środków prezentuje się następująco (stan na 31 grudnia 2018 roku):
|
Projekty |
2016 |
2017 |
2018 |
Drogowe i miejskie |
0,1% |
0,9% |
4% |
Kolejowe |
0,3% |
6,2% |
14,2% |
Lotnicze, morskie i rzeczne |
0% |
0,1% |
0,4% |
Intermodalne i dot. paliw alternatywnych |
2,3% |
0,3% |
0,3% |
Podział wygląda w ten sposób z uwagi na to, że priorytetem instrumentu w Polsce jest wsparcie inwestycji kolejowych. Plan na 2019 roku zakłada, że na dzień 31 grudnia 2019 wskaźnik ten będzie wynosił 30,1%.