Partner serwisu
Drogi i autostrady

CTL Logistics: Trzeba poprawić przepustowość linii do Ukrainy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
16-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
CTL Logistics: Trzeba poprawić przepustowość linii do Ukrainy
fot. CTL
Zwiększenie przewozów do i z Ukrainy, choć pożądane, nie jest możliwe bez poważnej poprawy stanu infrastruktury. W najbliższym czasie wzrost potoków ładunków z tego kierunku na pewno nie zrównoważy spadku wolumenu przychodzącego przez Białoruś. Sytuację dodatkowo utrudnia trwająca modernizacja linii do portów morskich – uważa członek zarządu CTL Logistics ds. handlu i rozwoju Krzysztof Pietrzyk.

Według naszego rozmówcy sankcje dla przewozu towarów przez granicę białoruską wpłynęły zdecydowanie negatywnie na rynek przewozów kolejowych w Polsce. – Oprócz spadku przewozów na relacjach przez Brześć, Bruzgi czy Sokółkę zauważamy także większe wyzwania czasowo-organizacyjne w relacjach Gdynia Port czy Gdańsk Port Północny – opisuje sytuację członek zarządu CTL. Jak tłumaczy, wynika to z przekierowania do portów wielu ładunków, z których wiele pochodzi z Ukrainy. Ich najważniejsze grupy to zboża, kukurydza, ruda i towary płynne. Zwiększył się także ruch z portów w głąb kraju – przewozy w tym kierunku to, między innymi, węgiel kamienny, mający zastąpić objęty sankcjami węgiel rosyjski, oraz kontenery.

Spadają przewozy z Białorusi, rosną z portów, ale mniej

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że zmiany te nastąpiły w samym środku prac inwestycyjnych zarówno w samych portach, jak i na prowadzących do nich liniach. Efektem jest znaczne ograniczenie przepustowości, a także wzrost kosztów operacyjnych przewoźników. – Pozostaje mieć nadzieję, że terminy ukończenia prac zostaną dotrzymane i w niedalekiej przyszłości będą procentować lepszą, bardziej efektywną i bardziej korzystną kosztowo usługą dla klienta – mówi Pietrzyk.

Przedstawiciel CTL przewiduje, że – przynajmniej dopóki prace inwestycyjne na kolei nie zostaną zakończone – zwiększone przewozy przez granicę z Ukrainą i porty morskie nie zrównoważą spadku przewozów przez granicę z Białorusią. W jego ocenie przy obecnym stanie infrastruktury nie ma możliwości zdecydowanego zwiększenia przewozów na innych liniach. Wyjątkiem mogą być tylko niektóre kierunki, ale nie w stopniu pozwalającym na zniwelowanie strat.

Członek zarządu spółki dostrzega potencjał rozwoju przewozów z Ukrainy. Zwraca jednak uwagę, że jego wykorzystanie wymagałoby czasochłonnych działań organizacyjnych oraz inwestycyjnych. Czynnikiem ograniczającym możliwości rozwoju jest nie tylko stan linii kolejowych, ale i słabo rozwinięta infrastruktura przeładunkowa. – Konieczne jest natychmiastowe podjęcie działań rozwojowych dla odbudowy dawnego potencjału przeładunkowego w rejonie Medyki, Żurawicy, Dorohuska i Chełma. Przejścia białoruskie ten element miały rozwinięty i przepływ towarów był realizowany płynnie. Teraz nie może być mowy o zwiększeniu przewozów, raczej o działaniu na rzecz minimalizacji negatywnych skutków – wskazuje.

CTL reaktywuje terminale

Jak zaznacza, CTL już teraz aktywnie włączył się w obsługę logistyczną towarów z Ukrainy. Pociągi operatora przewożą ukraińskie zboża, kukurydzę, rudy i towary płynne. – Nie czekając na zapowiadany i bardzo potrzebny projekt „suchego portu”, CTL Logistics już teraz uruchamia przeładunki materiałów płynnych i zboża na swoich terminalach w Chałupkach Medyckich i Żurawicy, które w ostatnich latach nie były wykorzystywane, albo [były] wykorzystywane w minimalnym stopniu – informuje Pietrzyk.

Terminal przeładunkowy materiałów sypkich CTL Logistics w Żurawicy jest przeznaczony do przeładunku w relacji wagon – wagon. – [Chodzi o] zsyp grawitacyjny z wagonu 1520 mm do silosu na międzytorzu i zasyp górny kubełkowy do wagonów 1435 mm. Odbudowujemy struktury i wracamy do przeładunku w Żurawicy w ramach dostępnej infrastruktury kolejowej, natomiast po planowanej modernizacji możliwy będzie także przeładunek wagon – samochód – dodaje członek zarządu CTL.

Drugim punktem przeładunkowym CTL przy granicy wschodniej jest terminal surowców płynnych w Medyce. Jak ujawnia nasz rozmówca, obiekt rozpoczął już działalność. – Pierwsze przeładunki wagon-wagon i wagon-samochód zostały zrealizowane. Z uwagi na znajdującą się na terminalu w Medyce infrastrukturę przeładunkową - trzy podwójne stanowiska przeładunkowe umieszczone pod halą, przystosowane do przeładunku metanolu, olejów roślinnych a wkrótce także paliw – terminal ten już teraz jest atrakcyjny dla Klientów – podkreśla.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

Intermodal i logistyka

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

inf. pras. CTL 17 sierpnia 2022

CTL Logistics inwestuje w intermodal

Drogi i autostrady

CTL Logistics inwestuje w intermodal

Kasper Fiszer 06 września 2019

CTL: Gotowi na nowe wyzwania

Drogi i autostrady

CTL: Gotowi na nowe wyzwania

Rynek Kolejowy 26 września 2016

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

Intermodal i logistyka

Energia z OZE zasila pociągi CTL Logistics

inf. pras. CTL 17 sierpnia 2022

CTL Logistics inwestuje w intermodal

Drogi i autostrady

CTL Logistics inwestuje w intermodal

Kasper Fiszer 06 września 2019

CTL: Gotowi na nowe wyzwania

Drogi i autostrady

CTL: Gotowi na nowe wyzwania

Rynek Kolejowy 26 września 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5