fot. Grzegorz 70, lic. CC BY-SA 4.0Lokomotywa CTL Logistics
Mimo istotnych barier hamujących rozwój transportu intermodalnego jest to sektor o dużym potencjale – przekonywał podczas Kongresu Transportu Intermodalnego prezes CTL Logistics. Spółka zamierza więc inwestować w tabor przeznaczony do obsługi pociągów kontenerowych. Problemem jest przy tym niska dostępność platform.
– W ciągu ostatnich dwudziestu kilku lat ok. dwie trzecie ładunków przeszło do transportu samochodowego. Nie jest to przypadek: klienci wybierają niższe koszty, stawiają na jakość i szybkość – mówił podczas Kongresu Transportu Intermodalnego Grzegorz Bogacki, prezes zarządu CTL Logistics. Na tym tle wyróżnia się segment przewozów intermodalnych, w którym co roku notowany jest w Polsce dwucyfrowy wzrost. – To oznacza, że klienci widzą w tym swój interes – podkreślał panelista.
Bariery rozwoju intermodalu są istotne
Zwrócił on przy tym uwagę na istnienie istotnych barier, które wstrzymują rozwój tego sektora. Pierwszą z nich jest kwestia średniej prędkości pociągu towarowego na polskiej sieci kolejowej, która od kilku lat utrzymuje się na poziomie 22 – 24 km/godz. – Jest to związane z dewastacją naszej kolei, ale i, co pocieszające, z dużymi inwestycjami o skali niespotykanej do tej pory – ocenił.
Kolejnym problemem jest stan infrastruktury terminalowej: tylko ok. 30 terminali w kraju może przyjąć długie pociągi towarowe bez konieczności ich rozpinania. Istotną barierą ma być zdaniem prezesa CTL Logistics także stan prawny, w którym nie ma stabilnych przepisów gwarantujących przewoźnikom realizującym transport intermodalny dostęp do infrastruktury kolejowej na określonych, preferencyjnych warunkach. Argumentem za tego rodzaju wsparciem mogłyby być zdaniem Grzegorza Bogackiego aspekty ekologiczne.
Aby się rozwijać, trzeba mieć określoną marżę
Podkreślał on także, że branża logistyczna, w tym przewoźnicy towarowi, operuje obecnie na niskich marżach, tymczasem pewien poziom zysku osiąganego ze swojej działalności jest konieczny, by przedsiębiorstwo mogło się rozwijać. Tym niemniej CTL Logistics zamierza w najbliższym czasie inwestować w tabor sprowadzany głównie z myślą o przewozach intermodalnych. – W tej chwili prowadzimy postępowanie dotyczące ok. 50 lokomotyw, głównie dwusystemowych, które będziemy chcieli wykorzystać w korytarzu wschód – zachód – zapowiedział Grzegorz Bogacki.
Dodał także, że w ostatnich latach potrzeby inwestycyjne branży były dostrzegane przez Unię Europejską, która umożliwiała przewoźnikom, ale także zarządcom infrastruktury terminalowej, sięganie po środki w łącznej wysokości ok. 1 mld zł. Problemem jest zaś dostępność niezbędnych do operacji wagonów – W tej chwili bolączką dla wszystkich są platformy – ocenił Grzegorz Bogacki. – My szukamy ich po całej Europie i jest z tym duży kłopot: wagony, które można kupić, będą dostępne za rok, półtora,
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.